Το Σάββατο 19 Μαρτίου, οι Sleep Party People έρχονται για πρώτη φορά στην Ελλάδα και φέρνουν στη σκηνή του Gagarin έναν συνδυασμό Elisabeth Fraser, M83 και “νανουρισμάτων για υποψιασμένους”, μια μουσική που μπορεί “να σε κάνει να χαμογελάσεις αλλά και, ανά στιγμές, να κλαις μέσα σου”. Με αφορμή την παρθενική τους συναυλία στην Αθήνα, η Μαρίλη Κουλολιά μίλησε με τον άνθρωπο πίσω από τους Sleep Party People, τον Brian Batz.
Είχες συμμετάσχει σε πολλές διαφορετικές μπάντες κι έπειτα επέλεξες να ξεκινήσεις το προσωπικό σου project. Από ποια άποψη έχει αποδειχθεί πιο αναζωογονητικό το να εργάζεσαι μόνος σου;
Ήταν αδήριτη ανάγκη να δουλέψω μόνος. Είχε ξεκινήσει να με εκνευρίζει η διαδικασία συνεργασίας στο πλαίσιο μιας μπάντας, επειδή εκφέρονται πολλές απόψεις. Μερικές φορές ο πλουραλισμός απόψεων μπορεί, πράγματι, να ενισχύσει τη μουσική, αλλά μπορεί επίσης και να καταστρέψει τη δημιουργική διαδικασία φέροντας μέτρια αποτελέσματα. Επειδή αυτή η κατάσταση με είχε κουράσει αλλά κι επειδή είχα πολλές ιδέες, ένιωσα την ανάγκη να εργαστώ μόνος. Και ήταν η καλύτερη απόφαση ever. Ακόμα με ικανοποιεί αυτός ο τρόπος εργασίας. Μου αφήνει τα περιθώρια να είμαι πιο δημιουργικός και να ψάχνομαι περισσότερο, σε ό,τι αφορά το πως θα διευρύνω τη μουσική μου, εξερευνώντας νέα μονοπάτια.
Απ’όσο γνωρίζω σε γοητεύει η διαδικασία διαμόρφωσης νέων ήχων και διαθέσεων στο πλαίσιο της μουσικής σου. Από αυτή την άποψη, θα έλεγες ότι οι δίσκοι σου είναι θεματικοί; Επιλέγεις, δηλαδή, να εξερευνήσεις τις διαφορετικές διαστάσεις μιας συγκεκριμένης διάθεσης και των επακόλουθων συναισθημάτων;
Ναι, πράγματι μου αρέσει να δημιουργώ δίσκους που προκαλούν συγκεκριμένα συναισθήματα. Θεωρώ ότι αυτό είναι το ατού μου ως μουσικός. Δεν ανήκω στην κατηγορία των καλλιτεχνών που παίζουν άρτια τεχνικά μουσική, αντίθετα προσπαθώ να μετoυσιώσω ήχους που έχω μέσα στο κεφάλι μου. Προτιμώ να παίζω αλλοπρόσαλλη μουσική με τα σωστά effect παρά να παίζω απλά “σωστή” κιθάρα. Πάντα αναζητώ νέους τρόπους απόδοσης του ήχου μου ή γενικότερα της προσέγγισης μιας πιο σωστής αισθητικής στα κομμάτια μου. Οι ήχοι και η στιχουργία είναι οι τομείς στους οποίους δίνω βάση και όχι τόσο η τεχνική.
Μερικές φορές οι διαθέσεις συγκλίνουν μεταξύ τους και συγκρούονται, έτσι μια ονειρική, σχεδόν υπνωτική, μελωδία μπορεί να λάβει σχεδόν μια εφιαλτική και σκληρή τροπή, πώς ακριβώς περιγράφεις αυτές τις μεταβολές;
Θέλω τα τραγούδια μου να κρατάνε τους ακροατές κοντά στα ηχεία. Ειλικρινά, το βρίσκω πολύ βαρετό όταν τα τραγούδια δε μου παρέχουν κάποια πρόκληση. Μου αρέσουν οι απότομες αλλαγές, ακόμα κι όταν είμαι εγώ ο ακροατής. Χρειάζομαι ένα σπρώξιμο, μια πρόκληση. Υποθέτω πως αυτός είναι και ο προσωπικός μουσικός στόχος μου.
Και η αλλαγή, γενικότερα, είναι κάτι που μετά χαράς ενστερνίζεσαι, δηλαδή, θέλω να πω, στον τον τελευταίο σου δίσκο “Floating” έχεις επιλέξει μια διαφορετική προσέγγιση στον ήχο σου. Ακούγεται πιο φυσικός, η φωνή σου είναι λιγότερο πειραγμένη και τα όργανα ευδιάκριτα. Πάντα έχεις κάτι συγκεκριμένο υπόψιν όταν συνθέτεις τη μουσική σου ή είναι κάτι που στου βγαίνει αυθόρμητα, επί τόπου;
Να σου πω την αλήθεια, εξαρτάται. Το “Floating” το έγραψα σε διάστημα ενός μήνα, όσο έμενα στο Σαν Φρανσίσκο, όπου και είχα την ευκαιρία να δουλέψω ολόκληρο τον δίσκο με παραγωγούς μου τους Mikael Johnson και Jeff Saltzman, ενόσω δουλεύαμε όλη μέρα στο στούντιο. Έτρεχα σαν τρελός, προσπαθώντας να γράψω και να ηχογραφήσω νέα πράγματα. Είχε τρομερή πλάκα. Να φανταστείς, βρισκόμουν σε ένα τεράστιο στούντιο περιτριγυρισμένος από αναλογικό και φυσικό εξοπλισμό, θεώρησα λοιπόν ότι θα ήταν ωραίο να διατηρήσω το ίδιο vibe και στον δίσκο. Αφαιρέσαμε, έτσι, όλα τα ηλεκτρονικά στοιχεία και αντί γι’αυτά αποφασίσαμε να εντάξουμε πιο φυσικούς ήχους. Στον εν λόγω δίσκο, ήθελα να είναι και η φωνή μου πιο “κανονική” και καθαρή και αφαίρεσα και το χαρακτηριστικό Sleep Party People φωνητικό εφέ (vocal fx) από τα κομμάτια. Χρειαζόμουν αυτή την αλλαγή όπως έχω ανάγκη από αλλαγές κάθε φορά που ξεκινώ να δουλεύω ένα νέο album. Είναι Απαραίτητο. Οπότε αναζητώ και “ξεσκάβω” νέους ήχους, και απομακρύνομαι απ’ όσα έχω συνηθίσει. Είναι βαρετό να τυποποιείσαι και να επαναλαμβάνεσαι σ’ ένα νέο album, γι’αυτό έχω ανάγκη κι από αυτές τις αλλαγές.
Η μουσική σου είναι πολύ κινηματογραφική. Θα σε ενδιέφερε να γράφεις μουσική για ταινίες;
Γράφω αρκετή μουσική για ταινίες και ντοκιμαντέρ. Τώρα, μάλιστα, δουλεύω και με έναν πολύ καλό μου φίλο , τον Kaspar Kaae, με τον οποίο ετοιμάζουμε τη μουσική για μια τεράστια τηλεοπτική σειρά που ονομάζεται Bordertown. Μου αρέσει απίστευτα να γράφω μουσική για ταινίες. Κυρίως επειδή σχετίζεται με την διαμόρφωση μιας ατμόσφαιρας και όχι τόσο με τις μελωδίες.
Ως καλλιτεχνική οντότητα, πως αντιλαμβάνεσαι τη μουσική;
Σημαίνει τα πάντα. Πάντα έτσι το αντιλαμβανόμουν! Δεν έχω να πω κάτι άλλο, αυτή είναι η αλήθεια. Σημαίνει τα πάντα για μένα.
Το βασικό χαρακτηριστικό σας είναι η κουνελο-μάσκα. Έχει ξεπεράσει τον πρωταρχικό της στόχο, όπου ήταν να περιορίσει την ανασφάλεια σου επί σκηνής, και έχει εξελιχθεί σε κάτι παραπάνω;
Πλέον δεν είμαι ντροπαλός σαν τραγουδιστής. Υποθέτω πως μετά από πολλές συναυλίες απέκτησα μεγαλύτερη πίστη στον εαυτό μου. Οπότε αν κάποια μέρα αποφασίσω να παίξω σε ένα live χωρίς τη μάσκα, δε θα έχω κάποιο πρόβλημα. Στην αρχή ντρεπόμουν πολύ και δε μου άρεσε να τραγουδώ μπροστά σε κόσμο, φορώντας τη μάσκα περιοριζόταν η ανασφάλειά μου και ένιωθα πιο άνετα. Τώρα συνεχίζουμε να φοράμε μάσκες γιατί είναι το trademark των Sleep Party People και έχει πλάκα να εμφανιζόμαστε μ’αυτές. Βασικά, μου αρέσει πολύ.
Τι σε εμπνέει περισσότερο στο να είσαι μουσικά παραγωγικός;
Υποθέτω πως είναι ο συνδυασμός πολλών πραγμάτων. Θα μπορούσε να είναι ο νέος εξοπλισμός στο στούντιο. Ή θα μπορούσε να είναι μια εμπειρία με κάποιο άτομο για το οποίο νοιάζομαι, ή οποιαδήποτε ιστορία παρμένη απ’ την καθημερινότητά μου. Σπανίως με επηρεάζει η μουσική άλλων ανθρώπων. Λατρεύω τη μουσική και ψαχουλεύω συνεχώς δίσκους, αλλά δε με εμπνέουν τόσο όσο τα προαναφερθέντα.
Προετοιμάζεις κανένα νέο project αυτή τη περίοδο;
Ακόμα προετοιμάζω τον επερχόμενο δίσκο μου και επιπλέον κάνω το mixing στους δίσκους πολλών άλλων καλλιτεχνών. Προσπαθώ να προλάβω όλες τις προθεσμίες μέχρι τον Απρίλη, γιατί μετά θέλω να επικεντρωθώ στις δικές μου δουλειές για δύο μήνες, ανυπομονώ! Μου αρέσει να κάνω την παραγωγή και το μιξάρισμα για άλλους δίσκους, αλλά τίποτα δε συγκρίνεται με το να ασχολείσαι με τις προσωπικές σου δουλειές. Αυτό νομίζω είναι λογικό!
Και τέλος, τι να αναμένουμε από την επερχόμενη συναυλία σου εδώ, στην Ελλάδα;
Θα είμαστε τέσσερα κουνέλια πάνω στη σκηνή και θα παίξουμε ένα σωρό τραγούδια κι από τους τρείς δίσκους μας. Προσπαθούμε να προετοιμάσουμε το τέλειο setlist, που δεν είναι και το πιο εύκολο πράγμα. Αλλά αδημονούμε και είμαστε πολύ ενθουσιασμένοι γι’αυτό. Τα λέμε σύντομα!
***ENGLISH VERSION:***
So you have played in many different bands and then decided to start your solo project. In which ways was working alone refreshing?
I needed to work on my own. I started getting frustrated working in bands, because there are so many opinions. Sometimes it can actually strengthen the music to gather a lot of opinions, but it can also ruin the whole process and leave a mediocre result. I started to get tired of that process and because I had many ideas myself I needed to try to work alone. And it was the best decision ever. I still love working alone. It leaves space for me to be more creative and more seeking in terms of pushing limits and boundaries.
From what I know you’re very interested in creating sounds and moods with your music. In that way, would you say that you like to create concepts in your album, which explore different dimensions of a specific mood or feeling?
Yeah I’m very much into creating specific moods and feelings on albums. I guess that’s what I do as a musician or that’s my strength. I’m not this kind of session-musician, which plays the instruments perfectly, but instead I’m trying to find the sounds I have in my head and I would rather play a terrible guitar with the right amount of crazy effects on than playing a smooth and “correct” guitar lick. I’m always seeking and searching for new ways of making sounds og getting the elements in the songs to sound just right. The sounds and the song-writing are more important to me than the actual playing.
Sometimes the moods in the songs collapse and so dreamy and trance-like melodies can suddenly turn out to be much more nightmarish and aggressive, how would you describe that change?
I need my songs to keep the listener close to the speakers. It honestly bores me a great deal, when songs are just too much in a comfort zone. I love sudden changes in the mood and I need that myself when I listen to music. I need to be pushed, provoked and challenged. I guess that’s my goal with my own music.
And change in general is something you seem to gladly embrace, say for example in your latest album “Floating”, you seem to have taken a different approach to the way you present your work. It sounds more organic in some places, cleaner voice and more defined instruments. Do you always have something specific when composing your music or is it something that comes in the spur of the moment?
It depends actually. Floating was written in one month during my stay in San Francisco / Oakland, where I had the opportunity to make a whole album with Mikael Johnston and Jeff Saltzman as producers, while I was working all day long in the studio. I was running around like a mad man, trying to write and record new stuff. It was so much fun. Because I was in a huge studio surrounded by all analog and organic gear I thought it was fun to keep that vibe on the album. Gone was all the electronic elements and instead I was trying to embrace the organic sounds. On that album I also wanted my vocal to be more “normal” and clean and cut the typical Sleep Party People trademark vocal fx out of the songs. I needed that change like I need changes every time I start working on a new album. It’s necessary. So I try to dig in and seek new sounds and push myself away from my current comfort zone. It’s boring if I just try to replicate myself on a new album, which is why I need these changes to happen.
Your music is very cinematic. Would you ever be interested in creating music for films?
I’m actually writing a great deal of music for films and documentaries Currently working with my good friend Kaspar Kaae, where we are writing music for a huge finish television serie called Bordertown. I love working on music for films. It’s all about the moods and not that much about melodies.
What does music mean to you as an artistic entity?
It means the world. Always has! Nothing much to say here, because it’s the truth. It means everything.
The bunny mask is a definitive characteristic of yours. Has it outgrown it’s starting purpose of limiting your shyness and grown into something more?
I’m not shy as a front-man or singer anymore. I guess playing a lot of concerts gave me the believes in myself. So if I one day should consider to play a gig without the mask on, it would be no problem. In the beginning I was very shy and I didn’t like to sing in front of an audience and wearing the mask while performing removed my shyness and gave some sort of comfort. Now the masks are just there because it’s the Sleep Party People trademark and it’s also really funny to play with them on. I like it a lot actually.
What is it that most of all inspires you to be musically productive?
I guess it’s a combination of different things. New gear in the studio might be one thing. Or it can be an experience with someone I care about or you know a daily story from my life. It’s rarely other peoples music actually. I dig sounds and I love nerding albums a lot, but it doesn’t inspire as much as the above.
Are you up to any new projects at the moment?
Still working on my forthcoming album and then I’m producing and mixing a lot of albums for other artists too at the moment. Trying to reach all deadlines before April, because then I need to focus on my own stuff for two months, which I can’t wait to do. I love working as a producer and mixer for others, but I get the biggest kick out of creating my own stuff. I guess that makes sense. :)
And lastly, what should we expect from your forthcoming concert here in Greece?
We’ll be four bunnies on stage playing a bunch of songs from all 3 albums. Working hard on creating the perfect setlist, which often can be difficult. :) But we can’t wait and we’re really excited about this. See you soon. :)