Πολλές μπάντες προσπάθησαν να ξεχωρίσουν στον χώρο της μουσικής τον τελευταίο καιρό και λίγες εν τέλει κατάφεραν να διακριθούν για την μοναδικότητα τους. Οι Saturnalia Temple – χωρίς αμφιβολία – είναι μια μπάντα η οποία διεκδικεί μονάχα κορυφές και από την πρώτη θρυλική κυκλοφορία του “Aion of Drakon” μέσα στο 2015 κυκλοφόρησαν ένα μοναδικό μελοποιημένο και ιδαίτερα προσωπικό “γριμόριο” με τίτλο “To the Other”… Με λιτότητα και δυναμισμό για άλλη μια φορά οι Saturnalia Temple κατάφεραν να εισπνεύσουν το λιβάνι από τα πιο βαθειά τούνελς της νύχτας και να το μετατρέψουν σε μια πύρινη γλώσσα δύναμης, τη γλώσσα του Δράκου… Για περισσότερες λεπτομέρειες πλεύσαμε με λίβα στην Εβένινη Θάλασσα του Tommie E. των Saturnalia Temple και τον ρωτήσαμε κάποια πράγματα πριν την εμφάνισή τους στην Ελλάδα…
Απευθύνω τους χαιρετισμούς μου! Πρώτα απ’ όλα σ’ευχαριστώ για το χρόνο σου… Που σε βρίσκω αυτή τη στιγμή;
Χαίρετε! Η μπάντα προετοιμάζεται για το Black Sea of Power tour, το οποίο θα ξεκινήσει στην Ελλάδα στο Lords of the Void.
Πώς κυλούν τα πράγματα αυτή τη στιγμή με τους Saturnalia Temple; Προετοιμάζεστε για κάτι συγκεκριμένο αυτή την περίοδο;
Τα πράγματα είναι πολύ καλά τώρα πια μετά από πολλά χρόνια έχουμε ολοκληρωμένο line up και πάλι με τον αδερφο μας Kennet Granholm ως επίσημο μέλος στα ντραμς. Μας ακολουθεί σε tour εδώ και δύο χρόνια και τα πράγματα πάνε πολύ καλά. Επιπλέον πρόκειται να ξεκινήσουμε το δεύτερο μέρος του tour μας για το album, το οποίο και θα ονομάζεται Black Sea of Power tour. Προς το παρόν ετοιμαζόμαστε για την πρώτη συναυλία του tour, η οποία θα γίνει στην Ελλάδα στις 16 Γενάρη.
Να περιμένουμε σύντομα καινούργιο υλικό από τους Saturnalia Temple; Ποιές είναι οι κινήσεις σας για το μέλλον;
Υπάρχει καινούργιο υλικό το οποίο όλο και εξελίσσεται και δουλεύουμε πάνω σε αυτό. Είμαι πάρα πολύ ενθουσιασμένος για το τι γίνεται όσο αφορά το δημιουργικό κομμάτι της μπάντας αυτή τη στιγμή, το οποίο και θα κυκλοφορήσει υπό την μορφή δίσκων. Όταν κυκλοφορήσει – δεν είμαι σίγουρος ακόμη – ίσως όχι μέσα στο 2016 αλλά πολύ πιο πιθανό μέσα στο 2017 να υπάρξει ένας καινούργιος δίσκος. Δεν μου αρέσει να αγχώνομαι ή να βάζω deadlines συνέχεια αλλά προτιμώ η δουλειά να κυλά σύμφωνα με τις δικές μου αποφάσεις και τα δικά μου συναισθήματα. Σίγουρα όμως βρισκόμαστε σε ένα δημιουργικό επίπεδο το οποίο θα φανεί σε μερικές κυκλοφορίες.
Το καινούργιο σας album “To the Other” ήταν πραγματικά μια επιτυχία. Καταφέρατε να ολοκληρώσετε τον δίσκο όπως θα θέλατε; Αν είχατε την ευκαιρία θ’ αλλάζατε κάτι;
Σ’ ευχαριστώ πολύ! Έτσι νιώθουμε και εμείς. Ναί, βγήκε ακριβώς όπως το θέλαμε. Και όχι δεν θα ήθελα να αλλάξω απολύτως τίποτα μέσα στο album.
Επιπροσθέτως σαν μπάντα στοχεύετε σε ένα ευρύ κοινό. Θεωρείτε ότι μέρος της μουσικής σας μπορεί να κατανοηθεί καλύτερα από ένα συγκεκριμένο κοινό και αν ναί γιατί;
Ενδιαφέρον. Πάντα ένιωθα ότι μας εκτιμά μονάχα ένα πολύ μικρό σύνολο ανθρώπων. Ο χρόνος όμως μου απέδειξε πως είχα άδικο. Και αυτό μας εμπνέει ιδιαιτέρως και μας ανταμείβει. Ποτέ δεν ένιωσα ότι ήταν σημαντικό να είμαστε μια μικρή μπάντα, απλά ποτέ δεν ήθελα να συμβιβαστώ ή να μπω σε “αγώνα” αποσκοπώντας στην ανταπόκριση ενός ευρύτερου κοινού. Κάνουμε αυτό που αγαπάμε και υπάρχει ειλικρίνεια σε αυτό. Θα μπορούσα να πω ότι το κλειδί στη δημιουργία της μουσικής είναι ότι δεν πρέπει να κάνεις μόνο αυτό που πρέπει να γίνει αλλά πρέπει να είσαι αυτό που κάνεις.
Τα καινούργια σας τραγούδια φαίνεται ότι άνοιξαν ένα λίγο πιο διαφορετικό μονοπάτι για τους Saturnalia Temple και τον ήχο τους. Συγκεκριμένα: ένας πιο “groovy” ήχος – πολύ κοντά στις μελωδίες του 70’ – φαίνεται να έχει γίνει κομμάτι της νέας δουλειάς των Saturnalia Temple. Ποιές είναι οι μεγαλύτερες επιρροές σας και με ποιούς τρόπους σας επηρέασαν;
Συμφωνώ με το γεγονός ότι δεν είμαστε παγιωμένοι σε ένα συγκεκριμένο τρόπο που κάνουμε ό,τι κάνουμε αλλά παρ’ όλα αυτά διατηρούμε τον πυρήνα αυτού, ο οποίος είναι βαρύς και υπνωτικός. Το καινούργιο album είναι πιθανόν πιο ερεβώδες και πιο σκληρό, κάτι το οποίο αντικατοπτρίζει το τι γινόταν στον δημιουργικό τομέα. Όσο αφορά άλλη μουσική, επηρεάστηκα όταν ήμουν μικρότερος από αένες και εξαίρετες μπάντες, καλλιτέχνες, βιβλία, και άλλα πράγματα. Τα τελευταία 20 χρόνια έχω κυρίως επηρεαστεί από τις ίδιες μου τις εμπειρίες και από πράγματα τα οποία δεν έχουν δημιουργηθεί από ένα άλλο άτομο. Αλλά όπως και ν’ ακουστεί οι παλιές μουσικές μου επιρροές είναι εκεί και θα είναι για πάντα μαζί μου.
Παρ’ όλα αυτά όλη η ροή του καινούργιου album φαίνεται να είναι ιδιαίτερα “υπνωτική” και μέσα στην περίπλοκη σφαίρα κάποιας πνευματικής ιδεολογίας. Γενικότερα, μπορείς να μου αναφέρεις με δικά σου λόγια τι ακριβώς το album “To the Other” σημαίνει για εσένα;
Γενικά αποφεύγω το να εξηγώ στίχους. Αλλά ο τίτλος μπορεί να κατανοηθεί απο πολλές πλευρές. Αυτό το “Άλλο” μπορεί να είναι ένα φιλοσοφικό, θρησκευτικό, πολιτικό και φυσικά μαγικό θέμα. Όλες αυτές οι απόψεις κοινοποιούν ότι το “Άλλο” είναι κάτι έξω από αυτό που εκλαμβάνει κανείς ως φυσιολογικό, αυτό που μπορεί να περιμένει κάποιος και το συνειδητό. Μπορεί να είναι κάτι έξω από την κοινωνία, όπως οι άνθρωποι, οι οποίοι μένουν στις παρυφές κάποιων περιοχών για διαφορετικούς λόγους, μπορεί βέβαια αυτές να είναι και πνευματικές “παρυφές”, μπορεί να είναι κομμάτια της νύχτας, του ερέβους κλπ. Το “To the Other” λοιπόν συμβολίζει ότι αυτή η δουλειά είναι αφιερωμένη σε αυτό το “Άλλο”, και αποσκοπεί στην ανακάλυψή του μέσω του περιεχομένου του.
Έχεις αναφέρει στο παρελθόν ότι το riff του τραγουδιού “March of Gha’agsheblah” ποτέ δεν σταμάτησε στο μυαλό σου. Θεωρείς ότι θα μπορούσες να προσθέσεις και κάτι άλλο στο τραγούδι ή κατά κάποιο τρόπο ήταν ένα τραγούδι / “μαύρη τρύπα” το οποίο έπρεπε να ηχογραφηθεί με αυτόν τον τρόπο;
Αυτό είναι ένα γενικό συναίσθημα και αντίδραση που θέλω από όλα τα τραγούδια μου και συνήθως αυτό λαμβάνω. Αλλά από μερικά τραγούδια είναι ακόμα πιο προφανές. Ένα τραγούδι πρέπει ν’ αφήνει το σημάδι του σε εμένα, αν πρόκειται να το κυκλοφορήσω. Και εδώ συγκεκριμένα βρήκα μια πολύ καλή αντίδραση αυτού. Το να προλογίσω το συγκεκριμένο τραγούδι δεν θ’ άλλαζε τίποτα.
Γι’ αυτούς που δεν γνωρίζουν πολλά επί αυτού και με απλά λόγια θα μπορούσες σε παρακαλώ να μου πεις περισσότερα για την Qliphotic και Καμπαλιστική [sic.] φύση της μουσικής σου;
Από την στιγμή που η μουσική μου και οι στίχοι μου είναι ένα αμάλγαμα της ποιητικής και δημιουργικής μου πλευράς βασισμένη σε προσωπικές εμπειρίες οι οποίες προέρχονται από αποτελέσματα σκοτεινού εσωτερισμού δεν νομίζω ότι θα ήταν καλό για εμένα να πλατειάσω στο θεωρητικό κομμάτι. Αυτό που χρειάζεται να ξέρεις είναι ότι υπάρχει μια μαγική και πνευματική ραχοκοκκαλιά σε αυτή τη δουλειά και αν κάποιος ήθελε να ξέρει για συγκεκριμένα κομμάτια αυτής της παράδοσης θα του πρότεινα να βρει κάποια βιβλία και να ξεκινήσει με αυτά.
Μπορώ ν’ αναγνωρίσω πολλά διπλά στοιχεία στη μουσική σου τα οποία συνδυάζονται και όχι μόνο στις μελωδίες αλλά και στους τίτλους των τραγουδιών. Είχες κάτι συγκεκριμένο στο μυαλό σου ή απλά ήταν κομμάτι της σύνθεσης;
Διπλά στοιχεία, παράδοξα, ποιητικοί αντικατοπτρισμοί κλπ, είναι όλα πολύ ενδιαφέροντα θέματα βέβαια. Αλλά όπως πάντα δεν μου αρέσει να πλατειάζω στο θεωρητικό κομμάτι ή για τις τεχνικές σύνθεσης ή ιδέες πίσω από την μουσική τόσο πολύ. Αυτό που είναι πολύ ενδιαφέρον στη μουσική είναι ότι ο καθένας μπορεί να δώσει την δική του επεξήγηση. Πραγματικά, ο καθένας. Αυτό που ίσως ξεχωρίζει την δουλειά μας από άλλες μπάντες είναι ότι το υλικό μας είναι συγχωνευμένο και παρουσιάζεται στην τελική μορφή του. Δεν είναι μισές σκέψεις ή αποφθέγματα από κάποιο βιβλίο. Γι’ αυτό τον λόγο ο καθένας μπορεί να το υιοθετήσει.
Όπως επίσης έχεις ξαναναφέρει στο παρελθόν: το πιο σημαντικό κομμάτι της τελετουργικής σκοπιάς στις συναυλίες σας – και γενικότερα – είναι η σύνδεση με αυτό το διαφορετικό / “Το Άλλο” κομμάτι και το οτιδήποτε άλλο είναι πάνω κάτω ανούσιο. Ποιά είναι η άποψή σου για όλο αυτό το κύμα των “τελετουργικών” εμφανίσεων που λαμβάνει χώρα τελευταία;
Πρώτα απ’ όλα, ποτέ δεν ήθελα να μιλήσω για το τι κάνουν οι άλλοι. Είναι πολύ δύσκολο να ξέρεις και να καταλάβεις τι ακριβώς γίνεται με κάποιον άλλον. Έτσι λοιπόν θα μιλήσω μόνο για την δική μου οπτική πλευρά.
Για εμένα υπάρχουν δύο πεδία εδώ: Το μουσικό, με τις μπάντες, τις σκηνές, και το κοινό, και έπειτα το προσωπικό και μαγικό κομμάτι. Για εμένα αυτά τα δύο είναι τελείως διαφορετικά. Το προσωπικό είναι ο χώρος σου, όπου κάνεις την προσωπική σου δουλειά και για εμένα είναι ένα μυστικό και προστατευμένο μέρος όπου οι πόρτες είναι κλειστές. Το να φανταστείς ότι πρέπει να βγάλεις ολόκληρο αυτό το δωμάτιο σε μια ανοιχτή σκηνή για εμένα είναι τελείως ξένο και ίσως και επιβλαβές γι’ αυτούς που θα παραβρεθούν. Δεν υπάρχει λόγος να υπάρχουν κάποιου είδους τεχνουργήματα για να γίνει κάποιο τελετουργικό. Ένα επιτυχημένο τελετουργικό φαίνεται στο αποτέλεσμα αλλά και στο επίπεδο δύναμης που θα φθάσει. Παρ’ όλα αυτά χρειάζεται πολύ χρόνο να κατανοήσεις τα τελετουργικά, να γίνεις κύριος αυτών και έπειτα να υπάρξει ένα δημιουργικό αποτέλεσμα. Όταν λοιπόν φθάσει η ώρα αυτού του δημιουργικού αποτελέσματος, η μουσική, αν είναι επιτυχημένη, έχει αναμειχθεί με κάτι το οποίο μπορεί να εκφραστεί από τον καθένα, χωρίς να χρειάζονται όλα αυτά τα αντικείμενα μαζί σου. Και βέβαια τα άτομα τα οποία παίρνουν μέρος στη μουσική δεν χρειάζεται να είναι μάγοι ή κάτι παρόμοιο.
Αλλά από την άλλη, είμαι επίσης χαρούμενος που βλέπω ότι κάποια σκοτεινά μαγικά θέματα και ο αποκρυφισμός έχουν υιοθετηθεί τόσο από το μουσικό κόσμο. Για εμένα είναι σημάδι ότι φθάνουμε σε ένα νέο Αιώνα (αλλαγής). Απλά ένιωθα ότι θα μπορούσα να εξηγήσω το πως δουλεύω.
Θα ακολουθήσουν τώρα κάποιες λίγο πιο προσωπικές ερωτήσεις με όλο το σεβασμό… Έχω ακούσει ότι δουλεύεις πάνω σε νέα τραγούδια με το project σου “Lapis Niger”. Η πρώτη σου δουλειά ήταν πολύ “δυνατή”. Να περιμένουμε σύντομα νέο υλικό;
Σ’ευχαριστώ πολύ. Ναι πράγματι δημιουργείται νέο υλικό. Είναι βέβαια ακόμα σε πειραματικό στάδιο και τίποτα δεν έχει προγραμματιστεί για να κυκλοφορήσει κλπ. Αλλά το επόμενο album δημιουργείται αυτή τη στιγμή κιόλας και σιγά σιγά σχεδιάζω να το κυκλοφορήσω αλλά όχι σύντομα.
Φαίνεται ότι κομμάτια του εαυτού σου είναι χωρισμένα στα projects και στη δουλειά σου. Ποιά από αυτά θεωρείς ότι είναι καθαρά πιο προσωπικά και ιδιαίτερα για εσένα και γιατί;
Πάντα ένιωθα την ανάγκη να δουλεύω σε διάφορα επίπεδα με πολλά και διαφορετικά πράγματα. Αυτή τη στιγμή, ναί, υπάρχουν δύο επίσημες μπάντες και έπειτα οι Lapis Niger, αλλά επίσης και πολλά άλλα μυστικά projects τα οποία μπορεί – μπορεί και όχι – να δουν το φως της ημέρας. Αυτά είναι κυρίως projects τα οποία έχουν δημιουργηθεί με παλιούς φίλους και θα δούμε πως θα πάει…. Παρ’ όλα αυτά είμαι πολύ καλά με το να δίνομαι ολοκληρωτικά σε ένα πράγμα τη φορά, έτσι λοιπόν ό,τι και αν κάνω, αυτό είναι ό,τι πιο σημαντικό κάνω εκείνη την στιγμή. Αλλά και πάλι αν αναλογιστούμε ό,τι έχω δουλέψει με τους Saturnalia Temple και βέβαια επίσης τους Lapis Niger, αυτά τα δύο μουσικά projects θα είναι για πάντα πιο κοντά μου.
Για ακόμη μια φορά να σε ευχαριστήσω για τον χρόνο σου και τις απαντήσεις… Θα ήθελες να πεις κάτι συγκεκριμένο στο Ελληνικό κοινό πριν την συναυλία σας στην Ελλάδα;
Εγώ ευχαριστώ για την πολύ προσεκτικά δομημένη και ευχάριστη συνέντευξη! Θα ήθελα να πω ότι προσωπικά σημαίνει πολλά για εμένα να έρθω να παίξω στην Ελλάδα. Η τελευταία φορά που έπαιξα εκεί ήταν το 1997 με τους Therion και ήταν εξαιρετικά, οι άνθρωποι, το κλίμα, η κουλτούρα, το φαγητό κλπ… Νιώθω ευγνώμων που με προσκάλεσαν!
HDHM!
***ΕΝGLISH VERSION:***
Greetings! First and foremost thank you for your time… Where do I find you at the moment?
Greetings! The band is preparing the Black Sea of Power tour, which will have its premiere in Greece at Lords of the Void.
How are things going right now with Saturnalia Temple? Are you preparing for something in particular or not?
Things are very good, we have now, after years and years, finally a full line up again, with our brother Kennet Granholm as a full member on drums. He has been touring with us for 2 years now, and things are really working well. We are also just about to begin the second leg of the tour for the album, and this will be called Black Sea of Power tour. We are now preparing for the first gig on that tour, which will be in Greece on 16/1!
Should we expect new material from Saturnalia Temple soon? Which are your moves for the future?
There are new material growing, and we are working on it. I am very excited about what is happening creatively in the band at the moment, and it will come out in form of records. When it will come out I am not sure yet, probably not much during 2016, but perhaps in 2017 there may be a new record. I don’t like to stress and to have deadlines all the time, but prefer the work to proceed according to my own decisions and my own feelings. But for sure, we are at a creative high,that will show itself in releases too.
Your new album “To the Other”, was truly a success. Did you manage to complete the album as you really wanted to? If you had the chance would you change something?
Thank you! We feel that way to. Yes, it came out exactly the way we wanted it to. No there is nothing I would like to change with the album.
Furthermore, as a band you aim to wide audience. Do you think that part of your music is comprehended better by a specific audience and why?
Interesting, I always felt we could only be appreciated by an extremely small group of people. But time has proved me wrong. And that is very inspiring and rewarding. I never felt it was important to be a small band, I just never wanted to compromise or get into the rat race of trying to reach a wide audience. I am relieved to say I never thought much about who would appreciate our music, or why. We do what we love, and there is an honesty in that. I would say a key thing when creating music is that you cannot just do what do you, you must be what you do.
Your new songs seem that have opened a slightly different path for Saturnalia Temple and their sound. In specific: a more “groovy” sound – very close to 70s melodies – seems to be part of Saturnalia Temple’s new work. Which are your biggest influences and in which way did they affect you?
I agree that we are not stagnant in one particular way of doing things, but still retain a core that is a heavy and hypnotic. The new album is possibly darker and more harsh, which reflects what was going on creatively. When it comes to other music, I was influenced when I was young, by timeless and brilliant bands and artists, books and other things. The last 20 years, I have mainly been inspired by my own experiences and things that are not created by other people. But as can be heard, my old musical influences are there, I wear them proudly on my collar.
Nevertheless, the whole “flow” of the new albums seems to be strongly “hypnotic” and in the complex sphere of a spiritual ideology. Generally, could you please tell me in your own words what the album “To the Other” really meant to you?
I generally refrain from explaining lyrics. But the title can be seen from several perspectives. The Other can be a philosophical, religious, political and of course magical theme. All those perspectives share that The Other is something outside the perceived as normal, the expected and the conscious. It can be something that is outside society, like people living in the fringes for different reasons, it can be the spiritual fringes, and it can be the night, the darkness and so forth. To The Other then signifies that this work is dedicated to that Other, and aims towards it with its content.
You have said in the past that the riff of “March of Gha’agsheblah” never stopped in your mind. Do you think that you could add more to that song or was just a personal “black hole” song that needed to be recorded in that way?
That is a general feeling and reaction I want from all songs, and usually get. But from some songs it is even more evident. I song must leave a reaction in me, if I am going to release it. And I just got a very good reaction there. To prolong the actual song would not change anything.
For those who don’t know much about it and in simple words could you please tell me more about the Qliphotic and Qabalistic elements in your music?
Since my music and lyrics are a digested and poetic and creative output based on personal experiences coming from aspects of dark esotericism, I don’t think it does anyone good for me to get all theoretical here. All you need to know is that there is a magical and spiritual backbone to the work, and if anyone wants to know about specific parts of that tradition, I suggest finding some books about it to begin with.
I can recognize many double elements in your music that are combined, not only in melodies but in the song titles too. Did you have something in particular in mind or was this just part of your composition?
Double elements, paradoxes, poetical mirrors etc, are all interesting concepts of course. But as always I don’t like to explain theoretical or compositional techniques or ideas behind the music that much. What is interesting in music is that anyone can make their own interpretation. Really, anyone. What probably differ our work from most other bands who claim to be, or really are into dark spiritual work, is that our material is digested and presented in a finished form. It is not half baked thoughts, or extracts from books. Thus, anyone can take it to heart.
As you also have mentioned in the past: the most important part of the ritualistic view in your live perfomances – and generally – are the connection “To the Other” and that everything else is more or less meaningless. What’s your opinion about all this wave of ritualistic perfomances that are taking place nowadays?
First of all, I never want to talk too much about what others are doing. It is hard to know and understand what is really happening to someone else. So I will just talk about my own view here.
For me there are two arenas here: The musical one, with bands, stages and audience, and then the personal magical one. To me those two are different. The personal one is your own space, where you do your personal work, and to me that is a very secret and protected place where the doors are closed. To imagine you need to bring that whole room on to an open stage, is to me extremely foreign, and possibly detrimental to all involved. There needs to be no artifacts to make a ritual. A successful ritual is in the result and in the power that is reached. But is takes a lot of time to internalize the rituals, and then to make it into yourself and into a creative output. When it reaches the creative output, the music, if successful, it has been condensed into something that can be expressed to anyone, without you needing to have all these objects and whatnot with you. And the persons taking part of the music, do not need to be magicians or anything like that.
But on the other hand, I am also glad to see that dark magical themes and occultism has been so embraced by the musical world. To me that is a sign that we are reaching new Aions. I just felt I could explain how I work.
I will proceed now to just a few more personal questions with respect… I have heard that you are working on new songs with your project “Lapis Niger”. Your first work was really powerful. Should we expect new material soon?
Thank you, yes new material is being created. This is still at a creative stage, and nothing has been planned with releases and so forth. But the next album is being made as we speak, and I am slowly planning to release it to the world, in not too distant a future.
It seems that parts of you are divided to your projects and work. Which of them you think is clearly more personal and unique for you and why?
I have always felt the need to work on several levels with many different things. Right now yes, there are two “official” bands and then Lapis Niger, but I also have several secret projects that may or may not see the light of day. Those are mainly ones formed with old friends, and we’ll see where those goes….. I am good at giving my all to one thing at a time also though, so whatever I am doing, that is my most important one for the moment. But then again, considering all the work I have plowed into Saturnalia Temple, and also Lapis Niger, those two must remain my closest ones.
For one more time thank you for your time and answers… Do you wish to tell something in particular to the Greek audience before your live perfomance in Greece?
Thank you for a very initiated and enjoyable interview! I’d like to say that to me personally, it means a lot coming down to play in Greece. My last time playing there in 1997 with Therion was just amazing, the people, the cities, the climate, the culture, the food etc…. I feel very honoured to have been invited!
HDHM!