Έχεις σκεφτεί ποτέ ότι το να εστιάσεις σε ένα θέμα, την ώρα που είσαι στο Internet, έχει γίνει υπερβολικά δύσκολο; Αν ναι, φαντάσου πόσο δύσκολο είναι να εστιάσει κάποιος στο νέο κομμάτι του συγκροτήματός σου. Ειδικά όταν έχεις να κάνεις με έναν κόσμο που κινείται γρήγορα, ανθρώπους που πάνε στη δουλειά κοιτώντας βιαστικά το κινητό τους, ένα Facebook και ένα Twitter που αλλάζει από το ένα δευτερόλεπτο στο άλλο και ένα ακροατήριο του οποίου η εστίαση σε ένα ζήτημα δεν διαρκεί πάνω από λίγα δευτερόλεπτα, εκτός και αν πρόκειται για κάτι viral.
Είναι σκούρα τα πράγματα για το music promotion; Δε θα το έλεγα. Δύσκολα; Ναι, αλλά πότε δεν ήταν;
Ο τρόπος με τον οποίο προωθείς την μουσική σου σίγουρα επηρεάζεται και από τις συνήθειες των ανθρώπων γύρω σου που είναι και οι δυνητικοί σου ακροατές. Αν εξαιρέσουμε, λοιπόν, το Candy Crush Saga, σε λίγα πράγματα θα δώσει ο μέσος χρήστης του internet προσοχή για πάνω από κάποια δευτερόλεπτα και αν δεν παίζεις grindcore, οπότε δε σε πειράζει, το ποσοστό αυτών που θα δουν κάποιο update σου και θα ακούσουν ένα τραγούδι -πόσο μάλλον ένα album- μικραίνει επικίνδυνα.
Καταλαβαίνεις ότι οι εποχές άλλαξαν. Δυστυχώς, ο χρόνος μετατρέπεται σε ένα νέο νόμισμα και από εκεί που τα συγκροτήματα πλειοδοτούσαν για να αγοράσει ο κόσμος το CD τους, πλέον πλειοδοτούν για λίγα δευτερόλεπτα προσοχής. Εάν τα κερδίσουν αυτά τα δευτερόλεπτα, μπορούν να ελπίζουν ότι ίσως ο ακροατής θα δεθεί μαζί τους εάν, φυσικά, του άρεσε αυτό που άκουσε. Ας δούμε μερικά πράγματα που μπορείς να κάνεις, πριν πελαγώσεις.
1. Προσπάθησε να διευρύνεις την διάδοση του μηνύματός σου.
Αν το μήνυμά σου είναι ένα νέο video clip, ένα νέο κομμάτι ή απλά ένα αστείο update από το studio, μην αρκεστείς σε ένα post στο Facebook και ένα Tweet. Προσπάθησε να εκμεταλλευθείς όλα τα τοπικά σου webzines και από εκεί και πέρα, δεν έχεις να χάσεις τίποτα εάν, για παράδειγμα, στείλεις το δελτίο τύπου σου -όχι για κάποια συναυλία φυσικά στο club της γειτονιάς σου- στο Blabbermouth.net ή σε παρεμφερή websites όπως το Theprp.com. Εκτός από το γεγονός ότι αποκτάς links σε ένα αρκετά δημοφιλές site πρέπει να γνωρίζεις ότι πολλά site και blogs, δυστυχώς, παίρνουν με copy/paste οποιαδήποτε είδηση ανεβαίνει εκεί. Αυξάνονται, λοιπόν, οι πιθανότητες να φτάσει το μήνυμά σου κάπου που δεν περίμενες. Ωστόσο…
2. Μην περιμένεις ότι όλα τα περιοδικά θα ανεβάσουν το δελτίο τύπου σου
Δυστυχώς, τα πράγματα έχουν έτσι και θα τολμήσω να βάλω και το Rockin’Athens.gr στην εξίσωση. Το πρόβλημα είναι ότι τα Rock και Metal zines, είτε στην Ελλάδα είτε αλλού, είναι είτε ερασιτεχνικά είτε μεγάλες εταιρείες. Τι σημαίνει αυτό; Ένα ερασιτεχνικό site δεν έχει την οργάνωση ενός κανονικού περιοδικού, τα updates γίνονται με έναν αρκετά άτακτο τρόπο ενώ οι υπεύθυνοι ύλης ίσως να μην προσέξουν το δικό σου mail εάν, για παράδειγμα, έχουν ανακοινωθεί 10 συναυλίες. Από την άλλη, το site του Kerrang ή του Classic Rock δε θα ασχοληθεί τόσο εύκολα με μία unsigned μπάντα γιατί τα δελτία τύπου που ανεβαίνουν, αφορούν συγκεκριμένες εταιρείες με τις οποίες το περιοδικό έχει συνεργασία, με το αζημίωτο. Τι να κάνεις; Προσπάθησε να στείλεις την είδησή σου σε όσο μεγαλύτερο αριθμό μέσων μπορείς. Αλλά…
3. Καλό θα ήταν να μην το παρακάνεις
Μην ξεχνάς, είσαι μουσικός και όχι ο Πάνος Σόμπολος. Είσαι σε συγκρότημα γιατί σου αρέσει να γράφεις και να παίζεις μουσική. Με το να ποστάρεις tweets κάθε πέντε λεπτά, δε θα γίνεις ο Steven Tyler. Αν μπορείς, αφιέρωσε συγκεκριμένο χρόνο για αυτές τις δουλειές και όχι φυσικά αφού κυκλοφορήσει το album σου. Κράτα τον κόσμο ενημερωμένο. Αν είναι κάτι που δεν μπορείς να κάνεις, μπορείς να ζητήσεις από κάποιον φίλο σου να σε βοηθήσει ή, αν υπάρχει η οικονομική άνεση, να στραφείς σε κάποιον επαγγελματία. Ακόμη, προσπάθησε να ενοποιήσεις την δραστηριότητά σου. Πλατφόρμες όπως το Hootsuite σε αφήνουν να χειριστείς δύο και τρεις social accounts ταυτόχρονα, δωρεάν.
4. Εστίασε στο δικό σου κομμάτι της αγοράς
Τα μουσικά webzines ανά την Ελλάδα αλλά και τον κόσμο είναι τόσα πολλά, που αρκετά εξ αυτών εστιάζουν μόνο σε ένα συγκεκριμένο είδος. Αν η μπάντα σου ονομάζεται Gamostavrik Pentalfation, μην περιμένεις ότι το AOR θα δημοσιεύσει την είδησή σου. Το καλό σε αυτήν την περίπτωση είναι ότι, όσο πιο εξειδικευμένο το περιοδικό, τόσο πιο μικρό και αφοσιωμένο είναι και το κοινό του. Είναι, ίσως, πιο πιθανό να κερδίσεις λίγη προσοχή περισσότερη γιατί οι die hard οπαδοί ενός είδος, ψάχνουν και περισσότερο για φρέσκα ονόματα.
5.ΑΚΟΥΣΤΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΜΑΣ ΚΟΜΜΑΤΙ. NEW SONG, LISTEN!
Μη γίνεσαι ιδιοκτήτης rooms to let στην Ίο, Αύγουστο μήνα. Όσοι από εσάς, θέλετε να γίνετε Οιδίποδες και να βγάλετε τα μάτια σας με τον τίτλο της παραγράφου, σας κατανοώ απόλυτα. Αν δεν εμπιστεύεσαι τους φίλους σου ή κάποιον επαγγελματία, όπως πρότεινα παραπάνω, και επιμένεις να τα κάνεις όλα μόνος σου, τουλάχιστον κάνε κάτι αξιοπρεπές που θα τραβήξει και λίγο την προσοχή. Το να φτιάξεις αφίσα στο paint των Windows, video clip με κινητό πενταετίας, να γράφεις με ορθογραφικά και τα Αγγλικά σου στα Facebook posts σου να μην ξεπερνούν το επίπεδο του ταβερνιάρη στην Άνω Παναγιά, πίστεψέ με, δε θα κάνουν κανέναν να σε συμπαθήσει. Η μουσική μπορεί να είναι η καλύτερη δυνατή αλλά όταν ο κόσμος κινείται με τέτοια ταχύτητα και όταν η προσοχή αποσπάται συνεχώς από νέες πληροφορίες, πώς ακριβώς θα πείσεις κάποιον να αφιερώσει παραπάνω από δέκα δευτερόλεπτα σε εσένα;
Αυτά για σήμερα!
Χρήστος Ζαρκαδάκης