Οι ανανεωμένοι Still Falling επέστρεψαν με νέα κυκλοφορία και, λίγες ημέρες πριν την εμφάνισή τους στο New Long Fest, ο κιθαρίστας τους, Σπύρος, απαντά στις ερωτήσεις της Ειρήνης Κοντογιάννη σχετικά με το “Free of Avidya”, τα social media και τα επόμενα βήματά τους.
Πρώτα απ’ όλα καλωσορίσατε στο Rockin’Athens. Εδώ και μερικά χρόνια έχετε κατορθώσει να αφήσετε πολύ καλές εντυπώσεις μέσω της μουσικής σας, θέτοντας γερά θεμέλια γύρω από το όνομα της μπάντας, ακόμα κι αν δεν είχατε καν κυκλοφορήσει μια ολοκληρωμένη δισκογραφική δουλειά (κάτι βέβαια, που πολύ σύντομα αναμένεται να αλλάξει). Πώς θεωρείτε ότι πέτυχε αυτή η «συνταγή»;
Ευχαριστούμε πολύ για την συνέντευξη αυτή και τα θετικά σας σχόλια. Όσον αφορά τις «ολοκληρωμένες» δισκογραφικές δουλειές τωρα, ειναι πολύ λεπτή η γραμμή που χωρίζει ενα EP απο ενα LP – για παράδειγμα, έχω ακούσει LP που μετράνε στα 17 μόλις λεπτά. Εμείς θεωρούμε την πρώτη ολοκληρωμένη μας δουλειά την πρώτη μας κυκλοφορία ονόματι “Counterfeit Existence” το 2012. Για εμάς λοιπόν δεν υπάρχει διαφορετική συνταγή όταν γράφεις τραγούδι δύο ή επτά λεπτών αντίστοιχα.
Η θετική ανταπόκριση του κοινού στο ντεμπούτο “The Three Suns” πώς έδρασε στην ψυχολογία της μπάντας; Υπήρξε κάποιος βαθμός πίεσης για τα επόμενα βήματα;
Η αντίδραση αυτή μας χαροποίησε και μας έδωσε ώθηση να συνεχίσουμε να κάνουμε αυτό που κάνουμε. Πίεση στο να καταφέρουμε κάτι συγκεκριμένο, όχι, δεν θα το έλεγα, καθώς το αποτέλεσμα απο κυκλοφορία σε κυκλοφορία είναι πολύ διαφορετικό απο μόνο του, έτσι και εμείς δεν μπαίνουμε στην διαδικασία να συγκρίνουμε παλαιότερες με τωρινές συνθέσεις.
Πώς κύλησε η διαδικασία σύνθεσης του νέου album;
Από το 2013 κιόλας που κυκλοφόρησε το “The Three Suns” είχαμε ξεκινήσει να κάνουμε demo ο καθένας ξεχωριστά τις ιδέες του, έπειτα ακολούθησε ένας χρόνος μεσα στον οποίο κάναμε προπαραγωγή το “Free of Avidya” και τέλος το καλοκαίρι του 2015 μπήκαμε σε διαδικασία ηχογράφησης στο studio μας.
Τι έχει αλλάξει με την πάροδο του χρόνου στον τρόπο σύνθεσης/ηχογράφησης του υλικού σας;
Γνώμονας ανέκαθεν για εμάς ειναι η ποιότητα του αποτελέσματος, είτε μιλάμε για αποτέλεσμα demo, προπαραγωγής είτε τελικής παραγωγής. Θα μπορούσα να πω οτι αυτό που έχει αλλάξει είναι η ικανότητα του σχήματος να έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα όλο και νωρίτερα πρίν φτάσουμε στην τελική παραγωγή ενός album.
Θέλετε να μας εξηγήσετε τη σημασία της φράσης “Free of Avidya”;
Θα προσπαθήσω να απαντήσω σύντομα στο συγκεκριμένο, καθώς είναι καθαρά συμβολικής σημασίας το concept της λέξης Avidya και όσο περισσότερο το αναλύσει κανείς, τόσο θα χάνει και αυτή το νόημά της και ο αναγνώστης το περιθώριο να βγάλει το δικό του νόημα. Ο όρος Avidya είναι το αντίθετο του όρου Vidya που στα Σανσκριτικά σημαίνει “ορθή γνώση, ή, “διαύγεια”. Διαύγεια είναι αυτό που θεωρητικά χρειάζεται ο άνθρωπος για να συλλάβει την μη-δυαδική ύπαρξη. “Avidya” λοιπόν, για παράδειγμα, θα μπορούσε να είναι το concept στο μυαλό μου που δεν μου επιτρέπει να δω το ότι δεν υπάρχει διαχωρισμός μεταξύ εμένα και του laptop μέσω του οποίου απαντώ αυτές τις ερωτήσεις.
Υπάρχει κάποιο συγκεκριμένο θεματικό πλαίσιο αναφορικά με το στιχουργικό μέρος του album; Πολλά κομμάτια εμπεριέχουν σανσκριτικές λέξεις. “Free of Avidya”, “Bosatsu”, “Into Ahimsa”… Τι ρόλο έπαιξε αυτή η θρησκευτική κουλτούρα στην ψυχοσύνθεση της μπάντας ή ακόμα και για τον καθένα ξεχωριστά;
Δεν θα ήθελα να δώσω θρησκευτικό χαρακτήρα σε καμία περίπτωση στο album, καθώς καμία απο τις θρησκείες που μιλούν για αγάπη ή μη-βία δεν παίρνουν εύσημα για αυτές τις έννοιες και αν το κάνουν δεν τους αξίζουν, γιατί πολύ απλά είναι ανθρώπινες αρετές που προϋπάρχουν στον άνθρωπο και όχι δημιουργήματα κάποιας θρησκείας. Όσον αφορά το τι ρόλο έπαιξε στον καθένα μας η κάθε έννοια ξεχωριστά, είναι κάτι που προτιμά ο καθένας να το κρατήσει για τον εαυτό του.
Ποιες ήταν οι μουσικές σας επιρροές κατά τη διάρκεια σύνθεσης του LP;
Δύσκολο να πω, ο καθένας μας ακούει τόσα διαφορετικά πράγματα που είναι σχεδόν απίθανο να τα βάλω σε σειρά έστω και για τον εαυτό μου. Το μόνο σίγουρο είναι ότι κατα κύριο λόγο επηρεαζόμαστε από μη-metal συνθέσεις.
Πείτε μας μερικά λόγια για το artwork του “Free of Avidya”.
Το artwork του δίσκου το ανέλαβε η Melina Mosland και παρόλο που ήταν η πρώτη της φορά που δούλεψε με συγκρότημα για αυτόν τον σκοπό, συνεργαστήκαμε άψογα μαζί της καθώς υπήρχε ένα “back and forth” ανταλλαγής ιδεών που απέδωσε στο μέγιστο.
Ποιες είναι διαφορές ανάμεσα στους Still Falling του 2016 και τους Still Falling του 2013;
Η μόνη διαφορά απο την δική μας πλευρά είναι το ότι το 2013 μπήκα εγώ στους Still Falling και φέτος το 2016 ο αγαπητός Aiad Ousta στη θέση των τυμπάνων, κατα τ’ άλλα συνεχίζουμε να κάνουμε αυτό που αγαπάμε. Ηχητικά τωρα, μπορεί να το κρίνει ο κάθε ακροατής ξεχωριστά.
Σαν μπάντα πώς σας έχουν επηρεάσει τα social media και γενικότερα το internet; Σίγουρα υπάρχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, αλλά πού θα εστιάζατε εσείς;
Ας επικεντρωθούμε στα θετικά της υπόθεσης, σίγουρα μας δίνουν ένα πάτημα παραπάνω στο να προωθήσουμε την μουσική και την δουλειά μας παγκοσμίως. Η κάθε μπάντα θέλει να πετύχει κάτι διαφορετικό και για εμάς το διαδύκτιο έχει λειτουργήσει σαν ενα εργαλείο επικοινωνίας άμεσης και έμμεσης με τον ακροατή. Μια ευχάριστη συζήτηση με έναν ακροατή και μόνο μπορεί να σου φτιάξει την εβδομάδα πιστεύω.
Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με την online διάθεση τραγουδιών;
Είναι κάτι που το κάνουμε και μας έχει βοηθήσει αρκετά. Θα το πω απλά και ας έχει ειπωθεί αμέτρητες φορές: ο άνθρωπος που θα θελήσει να σε βοηθήσει και να στηρίξει την προσπάθειά σου θα το κάνει είτε έχει κάνει stream τον δίσκο σου είτε όχι.
Υπάρχει κάτι που να λείπει από τη σύγχρονη ελληνική metal μουσική σκηνή; Κι αν ναι, τότε τι είναι αυτό;
Δεν μπορώ να ξέρω, διότι δεν έχω εικόνα του πώς στ’ αλήθεια είναι η σκηνή. Η κάθε μπάντα έχει διαφορετικά θέλω και ζει μια διαφορετική πραγματικότητα και αντιμετώπιση και ας μπαίνουμε όλοι στο «καλούπι» μιας κοινής σκηνής. Αυτό που γνωρίζω είναι οτι σαν χώρα παράγουμε τόση πολλή μουσική που πολλά είδη μουσικής τα ανακάλυψα μέσω ελληνικών σχημάτων.
Από τις μέχρι τώρα live εμφανίσεις σας ποια θεωρείτε την πιο αξιομνημόνευτη και για ποιο λόγο;
Μπορώ μόνο να απαντήσω για την περίοδο που είμαι στους Still Falling, δηλαδή απο το ’13 και έπειτα. Όμως, θα πω οτι η εμφάνιση μας στο KooKoo στην Αθήνα το 2014 ήταν η βραδιά που υπήρχε η μεγαλύτερη σύνδεση κοινού με το συγκρότημα μέχρι τώρα. Δεν μιλάω ουτε για την τεχνική αποτύπωση της μουσικής μας απο πλευράς απόδοσης, ούτε για το moshing στο κοινό, αλλα ως εμπειρία κοινού και συγκροτήματος σαν μία οντότητα, συναισθηματικά.
Ποια είναι τα επόμενα βήματα για τους Still Falling;
Το Σάββατο, 16 Ιουλίου, κυκλοφορεί το “Free of Avidya” και συμπίπτει με την ημέρα εμφάνισής μας στο φετινό New Long Fest. Ηδη κανονίζουμε και εμφανίσεις μετά το τέλος του καλοκαιριού.
Τι να περιμένει ο κόσμος που θα παρευρεθεί στο New Long Fest από εσάς;
Θα τον κάνουμε να περάσει καλά.
Ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας! Ο επίλογος είναι δικός σας.
Εμείς σας ευχαριστούμε για την ευκαιρία αυτή. Τα λέμε απο κοντά στο New Long το Σάββατο!