Με αφορμή και την ανακοίνωση του φετινού Release Athens Festival πως οι Danko Jones θα πλαισιώσουν την εμφάνιση των Offspring, την Κυριακή 9 Ιουνίου, παρέα με τους Subways, και για πρώτη φορά στην Ελλάδα, ο Σπύρος Ζαρμπαλάς μίλησε με τον John Calabrese για την πορεία της μπάντας μέχρι σήμερα, τα μελλοντικά τους σχέδια, και πολλά ακόμα.
Γεια σου John, και καλώς ήρθες στο Rockin’Athens!
Γεια σου Σπύρο! Χαίρομαι που βρίσκομαι εδώ.
Μόλις ολοκληρώσατε την πρώτη φάση του tour του 2024 για το “Electric Sounds” πριν από 1 μήνα;
Ναι, κάναμε κάποια shows στη Νορβηγία και στη Σουηδία!
Τι ανταπόκριση έχει το νέο album;
Τέλεια μέχρι στιγμής! Έχουμε καταφέρει να κάνουμε ένα μεγάλο tour για το album, και ανυπομονούμε πραγματικά να έρθουμε στην Ελλάδα. Θα είναι η πρώτη μας φορά εκεί, οπότε θα είναι πολύ ωραία!
Κι εμείς ανυπομονούμε! Το line-up είναι άψογο, θα είναι ένα πολύ ωραίο rock’n’roll show.
Θα είναι φανταστικά, ναι!
Θέλω να ξεκινήσω με κάποιες ερωτήσεις για το τελευταίο σας album. Θυμάμαι ότι ανέφερες κάπου online ότι ηχογραφήσατε τα μπάσα στο στούντιο στο σπίτι σου;
Ναι, ακριβώς!
Ναι, είδα ένα post για το πώς ξεκίνησες με έναν πολύ βασικό εξοπλισμό. Φτιάχνεις ένα ολοκληρωμένο home studio;
Αυτά που έχω εδώ είναι πάνω-κάτω ό,τι θα χρησιμοποιούσα σε ένα μεγάλο studio για να ηχογραφήσω το μπάσο μου με ένα DI. Έχω ένα αρκετά καλό DI, ένα DAW, έναν γρήγορο υπολογιστή, και – προφανώς – ένα καλό όργανο. Επομένως, τώρα μπορώ να ηχογραφώ τα μπάσα μου εδώ χωρίς πρόβλημα, και να κάνω και ένα μεγάλο κομμάτι της σύνθεσης των τραγουδιών μέχρι να πάνε στο στούντιο. Αλλά ναι, όσον αφορά στο πώς έχει φτιαχτεί το στούντιο και ο χώρος μου, είμαι πολύ ευχαριστημένος με αυτό που έχω, και ξέρω ότι δεν θα το μετατρέψω σε ένα μεγάλο στούντιο, αλλά για τα δικά μου δεδομένα, για να κάνω αυτό που χρειάζομαι, είμαι κάτι παραπάνω από ευχαριστημένος.
Είναι πολύ θετικό αυτό για το πώς χρησιμοποιείται η τεχνολογία στη μουσική στο «σήμερα». Και το λέω αυτό, μόνο και μόνο επειδή τελευταία επικρατεί όλη αυτή η τρέλα με το πώς χρησιμοποιείται το AI στη μουσική βιομηχανία. Ποια είναι η άποψη σου γι’αυτό;
Α, ναι… είναι κάπως «τρελό» το τι μπορεί να κάνει το AI, αλλά από την άλλη δεν ξέρω τι θα σημαίνει αυτό για τη μουσική. Επίσης, είναι μουσική από ένα μηχάνημα. Όταν παίζεις μουσική, είναι τελείως διαφορετικό. Η μουσική έχει παλμό. Σκοπός της είναι να σε μετακινεί, και αυτό δεν διδάσκεται, οπότε δεν ξέρω πώς αυτό μπορεί να μάθει να το κάνει ένα μηχάνημα. Όταν ακούς παλιά κομμάτια των Ramones, των Clash, και πάει λέγοντας, δεν έπαιζαν ποτέ σε υπολογιστή. Έπαιζαν όλοι «ζωντανά» σε ένα δωμάτιο, για να μπορείς να ακούς την «κίνηση» στο κομμάτι. Αν και πολλοί από τις νεότερες γενιές πλέον (ακούγομαι σαν γέρος τώρα) έχουν συνηθίσει να ακούν αποσπάσματα από διάφορα πράγματα, οπότε μάλλον δεν μπορούν να αναγνωρίσουν ότι όλα είναι φτιαγμένα σε υπολογιστές, και κινούνται σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο, τα τύμπανα έχουν αντικατασταθεί… Υπάρχουν πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα σε όλα, αλλά όλα εξαρτώνται από το τι ψάχνεις, βασικά. Το να το αγνοήσουμε δεν θα ήταν έξυπνο, γιατί είναι εδώ. Δεν νομίζω ότι μπορώ να το ασπαστώ, γιατί μου αρέσει να παίζω μουσική, και κατανοώ τη διαδικασία του πώς εμείς κάνουμε μουσική, αλλά την ίδια στιγμή κατανοώ και το πώς μπορείς να «εγκλωβιστείς» στον AI τρόπο να κάνεις μουσική. Θα είχε πλάκα αυτό, αν ήθελες να κάνεις μουσική για video games, ή «βαριά» techno, και τέτοια πράγματα, όταν πηγαίνεις το tempo στα 280 bpm και μπορείς να το ρυθμίσεις όπως θέλεις, αλλά καταλήγεις με ένα αποτέλεσμα που μοιάζει με video game. Δεν ξέρω αν απάντησα στην ερώτηση σου, αλλά το AI δεν είναι κάτι που με ψήνει.
Πρόσφατα είχες ένα τραγούδι στο Νο1 στα Γερμανικά charts, το “Good Time”. Έχουν σημασία τα charts για τις rock μπάντες στις μέρες μας;
Ξέρεις κάτι, είχαμε 3 κομμάτια στο Νο1 στη Γερμανία από το τελευταίο album! Οπότε, για να είμαι ειλικρινής, έχει σημασία, γιατί στο τέλος της μέρας είναι μια επιβεβαίωση, γίνεσαι αντικείμενο συζήτησης, και ο κόσμος ακόμη ακούει ραδιόφωνο, και ζητάει να παίζει το κομμάτι μας ενώ κυκλοφορούν πολλά ακόμα κομμάτια, από μπάντες που πιθανότατα είχαν μεγαλύτερο μπάτζετ για marketing από ό,τι εμείς, οπότε αυτό είναι πολύ καλό. Πιστεύω, λοιπόν, ότι ακόμη έχει σημασία, και αν έλεγα όχι θα έκλεινα τα μάτια μπροστά σε αυτό που συμβαίνει, είναι τέλειο. Επίσης, έχει πλάκα να σκέφτεσαι ότι για το Νο1 κομμάτι ηχογράφησα το μπάσο σε αυτό το δωμάτιο, κάτι το οποίο είναι πολύ αστείο αν κάτσω να το σκεφτώ.
Είστε μια μπάντα από τον Καναδά, που βρίσκεται στα Γερμανικά charts, και κάνετε συνεχώς tours στην Ευρώπη. Πιστεύεις ότι υπάρχουν διαφορές στη rock κουλτούρα ανάμεσα σε Ευρώπη και Αμερική;
Υπάρχουν, βασικά, πολλοί περισσότεροι άνθρωποι σε μικρότερο εύρος στην Ευρώπη, και πιστεύω, επίσης, ότι οι άνθρωποι εκεί είναι πιστοί με τις μπάντες που ακούνε. Για παράδειγμα, όταν ήμουν παιδί άκουγα Iron Maiden, και ακόμη ακούω. Έχω πάει σε lives των Iron Maiden, και βλέπω γενιές από fans, και αυτό είναι πολύ σημαντικό. Είμαι σίγουρος ότι αυτό μπορεί να συμβεί και στην Αμερική, αλλά σίγουρα υπάρχουν διαφορές εκεί. Υπάρχει ΜΕΓΑΛΟΣ ανταγωνισμός, και υπάρχει και ένα παλιό ρητό που λέει «Όταν κάτι είναι πάρα πολύ, μοιάζει με τίποτα». Όταν έχεις τόσες επιλογές, τόσες κυκλοφορίες, στο τέλος αυτό κάνει κακό. Όταν είσαι μια μπάντα όπως εμείς, πρέπει να παλέψεις για να έχεις το κοινό σου, και για να ακουστεί η μουσική σου, οπότε είμαστε χαρούμενοι για όποιον μας ακούει, είτε στην Αμερική, είτε στην Ευρώπη.
Είσαι στην μπάντα εδώ και 28 χρόνια; Από την αρχή. Ποια θα έλεγες ότι ήταν η καλύτερη, και ποια η χειρότερη στιγμή όλα αυτά τα χρόνια;
Το καλύτερο, βασικά, είναι ότι συνεχίζουμε και το κάνουμε, και το να ξέρω ότι μια μέρα μάλλον θα πρέπει να φορτώσω τον εξοπλισμό μου και να κάνω τα πάντα μόνος μου, και μια άλλη μέρα θα υπάρχει μια ολόκληρη ομάδα που θα με βοηθήσει. Επειδή, όμως, δεν φτάσαμε ποτέ από το μηδέν στην κορυφή, ξέρουμε πώς είναι όταν ανεβαίνεις εκεί πάνω. Αυτό κάνει τη διαφορά για να κρατήσει κάτι στο χρόνο. Ξέρεις, επομένως, πώς να διαχειριστείς αυτά που έχεις αντιμετωπίσει. Θα έλεγα ότι η χειρότερη στιγμή, όσον αφορά στα επαγγελματικά, ήταν οι μήνες που διήρκεσε η πανδημία, και όλοι λέγαμε «Τι σκατά συμβαίνει; Τι είναι αυτό;». Υπήρξαν κάποιοι μήνες που κανείς δεν ήξερε τι θα συμβεί. Οπότε είπα στα παιδιά «ΟΚ, πρέπει να σκεφτούμε αντισυμβατικά, να βγάλουμε έναν δίσκο». Δεν είμαι ο μεγαλύτερος fan της όλης φάσης με το streaming, και σκέφτηκα «Δεν θα λειτουργήσει αυτό. Το internet δεν είναι αρκετό. Ο κόσμος πρέπει να πάει και να ακούσει ζωντανή μουσική, οπότε πρέπει να περιμένουμε να συμβεί αυτό»! Θα έλεγα ότι αυτή ήταν η χειρότερη στιγμή όλα αυτά τα χρόνια. Ο κόσμος το έχει πια κάπου στο πίσω μέρος του μυαλού του, αλλά συνέβη, και ήταν σκατά. Το να μπορώ να παίζω μουσική είναι, βασικά, ο λόγος που ζω, δεν είναι ένα χόμπι, οπότε το αντιμετωπίζουμε με τον ανάλογο τρόπο.
Τι σου δίνει ώθηση να συνεχίζεις μετά από τόσα χρόνια; Είναι το πάθος να παίζεις μουσική live, το πάθος του να δημιουργείς κάτι;
Νομίζω πως ναι. Το να παίζεις live είναι τόσο έντονο, και πάντα κάτι σε ωθεί προς τα εκεί. Δεν σταματήσαμε ποτέ να κάνουμε tour και να γράφουμε μουσική, οπότε είναι κάτι που απλά συνέβη.
Βλέπω πολλές νέες μπάντες να παραπονιούνται για τα tours, και για όλη την ταλαιπωρία που έχουν. Εσείς το βλέπετε πλέον σαν αγγαρεία, ή είναι καλύτερα τώρα από ό,τι στο παρελθόν;
Εξαρτάται, μπορεί να είναι τέλεια, μπορεί να είναι και χάλια. Λέω πάντα στον κόσμο ότι όταν είσαι σε tour, δουλεύεις για 23 ώρες, και έχεις μια ώρα να ξεκουραστείς όσο κάνεις το show. Οπότε, κάπως έτσι πάει. Κάποιες φορές ξυπνάς στη μέση του πουθενά, το μαγαζί δεν ανήγει μέχρι τις 2 η ώρα, πρέπει να περπατήσεις για να βρεις κάπου τουαλέτα, ή να πάρεις έναν καφέ, και κάποια από αυτά που συμβαίνουν πολλές φορές θυμίζουν την ταινία “This Is Spinal Tap”. Αλλά όταν το κάνεις για τόσο καιρό, βρίσκεις τελικά την άκρη. Οπότε νομίζω ότι αυτές οι νέες μπάντες που λες, σε μερικά χρόνια θα λένε «Ρε φίλε, αυτό είναι! Αυτό σημαίνει κάνω tour! Και αυτή είναι η ανταμειβή!». Μετά από όλα αυτά τα χρόνια, ακόμη ανυπομονώ για αυτή τη μία ώρα που θα παίξουμε live, ενώ τις υπόλοιπες 23 ώρες θα δουλεύουμε.
Ποια είναι τα πλάνα σας για τη μπάντα;
Αυτή τη στιγμή απλώς γράφουμε μουσική, θα κάνουμε ένα tour το καλοκαίρι, και – ελπίζω – το φθινόπωρο να κάνουμε άλλες λίγες εβδομάδες tour, και μετά να βγάλουμε έναν νέο δίσκο. Να συνεχίζει να ρολάρει η φάση, να ασχολούμαστε συνέχεια με τη μουσική, χωρίς αυτό να σταματάει. Λειτούργησε για τους Motorhead ότι έβγαζαν έναν νέο δίσκο κάθε 2 χρόνια, οπότε γιατί να μην «κλέψουμε» στοιχεία από τους καλύτερους, σχετικά με το πώς διαχειρίζονταν τους εαυτούς τους, ώστε να κάνουμε κι εμείς το ίδιο με την μπάντα μας;
Πιστεύω ότι τα κάλυψες όλα, οπότε θέλω να κλείσω τη συζήτηση μας με μια ερώτηση-κλισέ. Ποιο είναι το αγαπημένο σου Danko Jones κομμάτι να παίζεις live;
Δεν ξέρω! Ίσως το “Lovercall”; Είναι ένα τόσο παλιό κομμάτι, και είναι ένα από τα αγαπημένα μου, αλλά υπάρχουν πλέον πολύ ωραία κομμάτια να παίζεις live, είναι το “Good Time”, που το αγαπάει πολύ το κοινό, το “My Little RnR”, που επίσης αγαπάει πολύ ο κόσμος. Αυτά τα τρία θα έλεγα.
Τέλεια! Χάρηκα πολύ για τη συζήτηση μας, ευχαριστώ πολύ!
Πρέπει να σου πω κάτι πριν φύγω… “Una faccia…”
Una razza!
Χαχα! Είμαι από την Καλαβρία, οπότε καταλαβαίνεις! Όπως φαίνεται από το επώνυμο μου… κάθε φορά που μιλάω με κάποιον από την Ελλάδα, αυτό του λέω, και πάντα γελάμε. Σε ευχαριστώ πολύ, και τα λέμε στο live!
***ENGLISH VERSION***
Hello John and welcome to RockinAthens!
Hey Spiros! Happy to be here.
So, you just finished your first run of the 2024 tour for “Electric Sounds” about a month ago?
Yeah, we did a run of shows here in Sweden & Norway!
How’s the reception for the album going?
It’s been great so far! We’ve been able to do a lot of touring for it and we’re really looking forward to coming to Greece. It’s gonna be our first time there so it’s great!
We’re looking forward to it too! it’s a pretty cool lineup, gonna be a great rock & roll show.
Fantastic, yeah!
I want to start off by asking some stuff about your latest record. I remember you mentioning online that you recorded the bass parts in your home studio?
Yeah, right here!
Yeah, there was this post about how you just had a bare-bones basic setup to start, are you building a complete home studio?
What I have here is pretty much what I would use in a big studio to record my bass with a DI. I have a really high-end DI, a DAW, a fast computer, and obviously a nice instrument. So I’m now able to record my bass parts here without a problem and do a lot of the arrangement work on the songs up until they go into the studio. But yeah as far as fixing up the studio and my space I’m happy with what I have and I know I’m not gonna convert it into a big studio, but to me, to do what I need to do I’m more than happy.
That’s a big upside in how technology is used in music nowadays. And I’m only saying that because lately there’s all this craze with how AI is used in the music business, what’s your opinion on the matter?
Oh it’s… I mean… It’s kinda wild what AI can do but at the same time, I don’t know how that’s going to translate with music. And it’s also COMPUTER music. When you play music it’s different. Music is a heartbeat, really. It’s meant to push and pull, and you can’t teach that so I don’t know how that can be learned by a machine. When you listen to old recordings by The Ramones, The Clash, and so on, they never played on a computer. They all played live in a room so you could hear the “movement” of the song. Although a lot of the younger generation now (I sound like an old man) are used to hearing snippets of stuff and probably their ears cannot recognize the fact that it’s all done on a computer and married to a grid, the drums are sound replacement, so… There are pros & there are cons in everything but it all comes down to what you’re looking for I guess. To dismiss it would not be a smart thing to do cause it’s there. I don’t think I can embrace it cause I like to play music and I understand the process of how WE do the music, but at the same time, I also understand how you can get really trapped in the computer way of doing music. This could be fun if you wanna make video game music or some heavy techno and stuff like that, where you’re getting the tempo up to 280 bpm and you can adjust it any way you want, but in the end, it becomes a video game. So I don’t know if I answered your question, but I’m not going for it.
You recently had a no1 song in the German charts with “Good Time”. Do charts really matter nowadays for a rock band?
You know what, we had 3 number 1 songs in Germany for this last album! So, to be honest, they do matter cause at the end of the day, it’s something like a stamp of approval, a talking point, and ultimately people still listen to the radio there so they request our song over a lot of other songs that were around by bands that had a bigger budget than we probably did for marketing, so that’s kind of a good thing. I think it still matters and to say no I would be blind to it cause it’s great. It’s also fun to think that we got a number one song where I recorded the bass in this room, which is a very funny thing for me to reflect upon.
You’re a Canadian band that’s in the charts in Germany, and you’re also touring Europe constantly. Do you feel there’s a difference in the Rock culture in Europe vs in America?
Well there are just a lot more people within a shorter span in Europe, and I also think that people there are faithful to the bands they listen to. For example, when I was a kid I was listening to Iron Maiden, and I still listen to Iron Maiden. I’ve been to Iron Maiden shows and I can see generations of fans, and that’s something. I’m sure this also can happen in the States but there’s surely some difference there, there’s A LOT of competition and there’s an old saying that goes “Too much is like nothing”. When you have so many choices, so much stuff out there, in the end, it’s kinda bad. Being in a band like us you have to fight for your audience and fight to get your music heard so whoever can hear it we’re happy whether it’s in the States or in Europe.
You’ve been in the band for 28 years? Right from the very start. What would you consider the lowest and the highest point of the run?
I mean… The highest point is to constantly be doing it. And to know that one day I might have to load in my gear on my own and do everything, and another day maybe there’s gonna be a lot of crew that’s gonna help me out, but because we’ve never gone from zero to no1 we’ve been down here so we know how it is when you go up there. That makes a difference for someone longevity-wise. So you know how to interact with what you’re dealt with. I would say the thing that was the worst thing that happened career-wise was the few months that the pandemic happened and we were like “What the hell is going on? What is this?”. There were a few months that nobody knew what was going to happen. So I told the guys “Okay we have to make a record, we have to think outside of the box”. I’m not the biggest fan of the whole thing with streaming and I thought “This isn’t going to work, the internet is not enough. People need to go and see live music so we have to wait for live music”! I would say this was the lowest point of the ride, it’s kinda pushed back in people’s minds by now but it happened and it sucked. But being able to play music is what I kinda live for, it’s not a hobby, it’s our lives so we treat it accordingly.
What keeps you going after all these years? Is it the passion for playing live music, the passion to create something new?
I guess yeah. You get such a rush when you play live, and you always gravitate towards that. It’s been constant for us that we’re always either touring or writing music so it’s something that just kinda happened.
I see many newer bands always complaining about touring and all the hassle that goes with it. Does it seem like a drag for you guys nowadays, or has it been better than in the past?
Well it could be great and it could suck. I always tell people that when you’re touring, you work for 23 hours and you have 1 hour off when you play a show. So that’s what it is. Sometimes you wake up in the middle of nowhere, the club doesn’t open till two o clock, you gotta walk around and go find a toilet or get a coffee, and you know finally some of this stuff really rivals Spinal Tap. But when you do it for so long you kinda know how to navigate it. So I think that part of the younger bands, in a few years time, will be like “Oh shit, this is it! This is what live touring is! And this is the reward!” and after all these years, I still look forward to this one hour where we play a show in a 23-hour work day.
So what are the future plans for the band?
Right now, we’re just writing some music, and doing some touring in the summer, and hopefully, in the fall we’ll do another couple weeks of touring and then do a new record. Keep the cycle going, keep us busy, keep it going. It worked for Motorhead where every two years they released a new record so, why not steal from the best in terms of looking at how they handled themselves to mold our band and function?
I believe you’ve covered everything, so I want to end our talk with a cliche question. What’s your favorite Danko Jones song to play live?
I don’t know! Probably “Lovercall”? It’s been with the band for so long and it’s one of my tunes, but there are so many great songs to play live now, there’s “Good Time” that has a great reaction from the crowd, “My Little RnR” which also gets the crowd going, I’d say these three.
That’s great! Awesome talking to you, many thanks!
I have to say one thing to you before I go… “Una faccia…”
Una razza!
Haha! I’m from Calabria, so that’s it! As you can tell from my last name… Every time I speak with someone from Greece, that’s what I say and we always have a laugh. Thank you so much and see you at the show!