Με αφορμή την καινούρια δουλεία “Ο Τόπος” της θεατρικής ομάδας Bitchy D, της οποίας τη μουσική έχουν επιμεληθεί οι Afformance, με εξ ολοκλήρου δικά τους κομμάτια αποκλειστικά γι’ αυτή την παράσταση, και ορισμένα γνωστά κομμάτια που δάνεισαν οι Universe217, ο Λευτέρης Βουτσάς βρήκε την ευκαιρία και έκανε κάποιες ερωτήσεις στην σκηνοθέτη και δημιουργό της ομάδας Feli. Μ για πολλά και διάφορα, όπως για το θέατρο, τη μουσική, την κοινωνία…
Καλημέρα. Τι κάνουμε, πως είμαστε; Κατ’ αρχάς, ευχαριστώ πολύ που βρήκες το χρόνο και θέλεις να μοιραστείς κάποιες κουβέντες μαζί μας. Αυτό που θα ήθελα από εσένα είναι να πεις δυο λόγια για την ομάδα Bitchy D, για τους αναγνώστες που δεν γνωρίζουν κάτι για αυτήν.
Καλημέρα Λευτέρη. Τί εννοείς; Υπάρχει κόσμος που δεν γνωρίζει την ομάδα μου; (γέλια). Λοιπόν, η μουσικοθεατρική ομάδα Bitchy D δημιουργήθηκε το Νοέμβριο του 2008 από εμένα και την ενδυματολόγο μας, τη StellαR, όταν ακόμη ήμασταν δευτεροετείς φοιτήτριες στο τμήμα Θεατρικών Σπουδών Ναυπλίου. Από το 2009 έχουμε ανεβάσει παραστάσεις θεάτρου, χοροθεάτρου και σύγχρονης όπερας σε Αθήνα και Ναύπλιο [«Όταν το τηλέφωνο χτυπά…» (2012), «Έγινε όπως το ‘πες» (2011), «Ανάμεικτη Θεατρική Σαλάτα» (2010), «Το Γκαζόν» (2009) κ.α.]. Σε λίγες ημέρες θα παρουσιάσουμε την πειραματική παράσταση σύγχρονου χορού με τίτλο «Ο Τόπος» στο Θέατρο του Ήλιου στην Πλάκα, ενώ σιγά σιγά ετοιμάζουμε το 1ο μας μιούζικαλ. Αγαπάμε τον φορμαλισμό, την εργαστηριακή δουλειά και την καφετιέρα μας στο στούντιο, που μας ανοίγει το μάτι κάθε πρωί!
Τι σε ενέπνευσε να ασχοληθείς με το θέατρο και συγκεκριμένα με την σκηνοθεσία;
Είχα ήδη αρχίσει να σπουδάζω μονωδία με την Άννα – Μαρία Καρκανιά πριν αποφοιτήσω απ’ το σχολείο. Είχα συνειδητοποιήσει ότι η όπερα δεν είναι μόνο μουσική και τραγούδι… Η όπερα γράφεται για να «παίζεται», είναι είδος θεάτρου. Έτσι μπήκα στη σχολή στο Ναύπλιο. Εκεί γνώρισα την διδάσκουσα του τμήματος Ευγενία Αρσένη, η οποία είναι σκηνοθέτιδα όπερας. Έγινε αμέσως ο μέντοράς μου. Η πρώτη μου σκηνοθετική απόπειρα ήταν η ταινία μικρού μήκους «Iso» (2008). Τότε κατάλαβα πως για το καλό του κινηματογράφου πρέπει να ασχοληθώ μόνο με το θέατρο! (σ.σ: αυτοκριτική και ειλικρίνεια…μ’ αρέσει…). Ξεκίνησα να σκηνοθετώ στους Bitchy D. Όσον αφορά στην αγάπη μου για τον σύγχρονο χορό και την ενασχόλησή μου με αυτόν, ήταν κάτι που ήρθε πολύ αργότερα…
Θέατρο και Ελλάδα εν έτει 2013..πόσο εύκολο ή δύσκολο είναι να ασχοληθεί κάποιος με αυτό το αντικείμενο;
Γενικά για να κάνεις θέατρο χρειάζεσαι θάρρος και θράσος! Για να κάνεις θέατρο στην Ελλάδα του 2013… Μμμ… Καλύτερα ξανασκέψου το πριν το επιχειρήσεις! Δεν δίνονται εύκολα επιχορηγήσεις σε μικρές ομάδες. Ίσως κάποιος που ξεκινά τώρα να μη μπορεί καν να βρει χώρο για να παρουσιάσει τη δουλειά του. Κατά καιρούς βγαίνουν ανακοινώσεις για διάφορες επιχορηγήσεις, αλλά αναρωτιέσαι πότε θα πάρεις αυτά τα χρήματα. Λένε ότι στο διαδίκτυο πως μπορείς να ενημερωθείς για όλους, αλλά υπάρχουν τόσες πολλές ομάδες που προσπαθούν κάθε μέρα να επιβιώσουν ως οντότητα στο καλλιτεχνικό χώρο. Μπορούν όλες να προβληθούν το ίδιο καλά; Και όπως προανέφερα, κάποτε έλεγες «θα βάλω 300 ευρώ και θα αγοράσω κοστούμια, θα νοικιάσω ένα θέατρο να δείξω την δουλειά μου και τα υπόλοιπα έξοδα θα τα καλύψω απ’ τα κέρδη του χαμηλού εισιτηρίου που θα βάλω», αλλά αυτό δε μπορείς να το κάνεις πια όταν ζούμε μέρες οικονομικής, κοινωνικοπολιτικής και πολιτισμικής εξαθλίωσης!
Μη κερδοσκοπική οργάνωση: Σου φαίνεται άσχημο το γεγονός ότι έχουμε φτάσει σε σημείο να πρέπει να αναφέρεται ότι μια δημιουργική ομάδα, ανεξάρτητα με το τι ασχολείται, δεν αποσκοπεί στο ψυχρό και απρόσωπο κέρδος;
Θεωρώ ότι πρέπει να γίνεται λόγος για το ότι κάποιες ομάδες είναι όντως μη κερδοσκοπικές και αυτοδιαχειριζόμενες. Στην ομάδα μας όλοι όσοι συμμετέχουν είναι επαγγελματίες. Σίγουρα όμως δεν είναι μαζί μας για το κέρδος. Δουλεύουμε άπειρες ώρες εργαστηριακά, πολλές φορές παραπάνω ώρες απ’ ότι χρειάζεται για ένα project, αλλά κάνουμε αυτό που δεν μπορούμε να κάνουμε αλλού. Αναφέρομαι σε μια καλλιτεχνική εμβάθυνση! Όλοι μαθαίνουν απ’ όλους. Για εμάς το θέατρο είναι καθημερινό σχολείο ζωής. Δεν έχουμε λύσει το βιοποριστικό μας πρόβλημα, ούτε η αντιμετώπισή μας είναι ελιτίστικη, αλλά σίγουρα δεν ζούμε από αυτή την ομάδα. Δεν είναι ντροπή το να λέμε ότι δεν έχουμε έσοδα από αυτό, αλλά κανονικά θα έπρεπε να μπορούμε να αμειβόμαστε από τον τομέα στον οποίο είμαστε τεχνικά καταρτισμένοι.
Σαν ομάδα έχετε κάνει πολλές παραγωγές. Κάποιες όμορφες και κάποιες άσχημες αναμνήσεις από αυτές;
Θα ξεκινήσω απ’ τις άσχημες για να κλείσω με τις όμορφες… Στο «Γκαζόν» έφυγαν έξι ερμηνευτές μια εβδομάδα πριν την πρεμιέρα και αλλάξαμε τα 2/3 της παράστασης την τελευταία στιγμή, στην «Ανάμεικτη Θεατρική Σαλάτα» παραλίγο να μας κυνηγήσει η Σ.Ο.Π.Ε για τα πνευματικά δικαιώματα ενός θεατρικού αποσπάσματος και στο «Έγινε όπως το ‘πες…» μπήκα στην εντατική ένα μήνα πριν την πρεμιέρα έχοντας ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα υγείας. Αλλά όπως είχε πει κι ο Freddie «The show must go on» και αυτό το μότο το ακολουθούμε πιστά! Όμορφες στιγμές έχω περισσότερες… Οι πρόβες μας, οι συνεργασίες με ταλαντούχους ανθρώπους, το χειροκρότημα… Τα σουβλάκια που τρώω μετά τις πρεμιέρες και μου κάθονται σαν πέτρα στο στομάχι και δεν μπορώ να κοιμηθώ!
Καινούρια σας δουλειά με το όνομα «Ο Τόπος» στην οποία οι Universe 217 δάνεισαν κάποια κομμάτια τους και οι Afformance έχουν κάνει μουσική αποκλειστικά γι’ αυτή. Πως και προέκυψε μια τόσο ενδιαφέρουσα συνεργασία;
Ο Manos G. απ’ τους U217 είναι φίλος και συνεργάτης μου εδώ και χρόνια. Πάντα λάτρευα τη μουσική των παιδιών και συνέχεια τους έλεγα ότι κάποια στιγμή πρέπει να συνεργαστούμε ή να χρησιμοποιήσω μουσική τους σε παράσταση των Bitchy D. Τελικά για ορισμένες συνεργασίες χρειάζεται η κατάλληλη στιγμή! Με τους Afformance έγινε λίγο διαφορετικά το προξενιό… Έψαχνα μια post-rock μπάντα για να γράψει μουσική για το 3ο μέρος της παράστασης. Γνώρισα τη μουσική τους όταν έκανα την πρακτική μου άσκηση για το Πανεπιστήμιο αρκετούς μήνες νωρίτερα με την CTS Productions και τους το πρότεινα. Όταν ολοκληρώθηκε η μουσική σύνθεση και έφτασε στην τελική μορφή της στα χέρια μου έκλαιγα με λυγμούς. Είχα συγκινηθεί πάρα πολύ!
Θα παίζουν ζωντανά επί σκηνής οι Afformance ή οι U217 την ώρα της παράστασης, ή έχεις σκοπό να το κάνεις αυτό σε κάποια μελλοντική δουλειά με αυτά ή με κάποια άλλα συγκροτήματα;
Αυτός ήταν ένας από τους αρχικούς στόχους μας. Επιθυμούσαμε να παίξουν και οι δύο μπάντες ή έστω η μία μπάντα ζωντανά στην παράσταση, αλλά αυτό δε μπορούσε να υλοποιηθεί για πολλούς λόγους. Έχουμε πει με τα παιδιά πως κάποια στιγμή θα το κάνουμε! Φυσικά οι Bitchy D είναι ανοιχτοί σε νέες συνεργασίες και με άλλες μπάντες.
Σε ευχαριστώ και πάλι για το χρόνο σου. Εύχομαι ότι καλύτερο στην ομάδα και σε ό, τι σχεδιάζετε για το μέλλον
Εγώ σε ευχαριστώ! Σε περιμένουμε στην παράστασή μας!
*Photos: Jim Hatzimoisis