Τι παίζει;
Στην πιο ανοδική φάση της μέχρι τώρα καριέρας τους, οι blackened death metallers έρχονται για ακόμη μια φορά στην Ελλάδα τον Απρίλιο μετά την επιτυχημένη εμφάνισή τους το περασμένο καλοκαίρι στο Heavy By The Sea. Έχοντας πάρει ήδη μια γεύση από την παρουσίαση του φρεσκο-κυκλοφόρητου τότε “The Satanist”, αυτή τη φορά είμαστε πανέτοιμοι να απολαύσουμε σε όλα τα μήκη και τα πλάτη την αχαλίνωτη δίνη του extreme/black/death metal των Πολωνών.
Fact.
Το ότι οι Behemoth βρίσκονται στην κορυφή τα τελευταία χρόνια το ξέρουμε και δεν το αμφισβητούμε. Αντίθετα, επιλέγουμε να θαυμάζουμε την ανυπέρβλητη μαγεία που μας χαρίζουν απλόχερα αλλά και να πλέξουμε το εγκώμιο για μια αξιοθαύμαστη πορεία, με πολλά σκαμπανεβάσματα και μπόλικη πρωτοπορία.
Προϊστορία.
Στα μονοπάτια της παράδοσης της death metal μουσικής ο Nergal (Adam Darski) ίδρυσε το 1991 τους Baphomet, με τον Baal (Adam Muraszko) στα drums και τον Desecrator (Adam Malinowski) στην κιθάρα. Τα πρώτα demos αρχίζουν να παρελαύνουν το ένα μετά το άλλο: «Endless Damnation”, “The Return of The Northern Moon”, “…From The Pagan Vastlands”, με επιρροές extreme/thrash/death metal. To 1994 υπογράφουν με την ιταλική δισκογραφική Entropy Productions, αλλάζουν το όνομά τους σε Behemoth –λόγω ευρείας χρήσης του προηγούμενου από άλλες μπάντες- και κυκλοφορούν το EP “And The Forests Dream Eternally”. Τα πρώτα ουσιαστικά βήματα έγιναν από την κυκλοφορία του debut album τους κι έπειτα. Το 1995 κυκλοφορούν μέσω της Pagan Records το “Sventevith (Storming Near The Baltic)” και ξεκινούν την πρώτη τους περιοδεία έξω από την Πολωνία, γεγονός που θα τους εξασφαλίσει ένα δισκογραφικό συμβόλαιο με την γερμανική Solistium Records, λίγο πριν αποχωρήσει από τη μπάντα ο Adam Muraszko. Το 1996 κυκλοφορούν το album “Grom”, το οποίο περιλαμβάνει αρκετά πειραματικά στοιχεία, χωρίς ωστόσο να έχει θερμό αντίκτυπο στο κοινό. Τον drummer Adam Muraszko έρχεται να αντικαταστήσει το 1998 ο καθοριστικός για τον ήχο του συγκροτήματος στα επόμενα χρόνια, Inferno (Zbigniew Robert Prominski). Η φρέσκια επίδραση που έφερε στο group αποτυπώνεται ξεκάθαρα στο επόμενο album “Pandemic Incantation” κερδίζοντας ένα ευρύτερο κοινό και ακόμη ένα συμβόλαιο με την ιταλική δισκογραφική Avangarde Music. H κυκλοφορία του “Satanica” το 1999 έδωσε την ευκαιρία στους Behemoth να γίνουν γνωστοί και στην Αμερική. Στο εσωτερικό της μπάντας ωστόσο, τα πράγματα δεν πήγαιναν και τόσο καλά, με αποτέλεσμα την είσοδο του Havoc (Mateusz Maurycy Smierzchalski) στην κιθάρα και του Novy (Marcin Nowak) στο μπάσο.
Σύγχρονη ιστορία.
To 2000 κυκλοφορούν το album “Thelema.6” με επιτυχία σε Ρωσία, Βραζιλία και Αμερική, γνωρίζοντας την ίδια ώρα μεγάλη απήχηση από τους fans, με περιοδείες, συνεργασίες και εμφανίσεις σε μεγάλα festivals σε Ευρώπη και Αμερική. Χτίζοντας μια σταθερή αλλά ανοδική πορεία ετοιμάζουν νέο υλικό και κυκλοφορούν το 2002 το album “Zos Kia Cultus (Here And Beyond). Ακολουθούν κυκλοφορίες DVD, box set και εμφανίσεις σε Αμερική και Ευρώπη, αλλά και η αποχώρηση των Marcin Novak και Havoc. Την θέση του μπασίστα έρχεται να αναλάβει ο Orion (Tomasz Wroblewski) και του κιθαρίστα ο Seth (Dominik Sztyber). To νέο line up έρχεται να συμπληρώσει η κυκλοφορία του επιτυχημένου “Demigod” το 2004 και κυκλοφορίες DVD και box set κρατώντας το κοινό σε εγρήγορση. Το 2007 η κυκλοφορία του “The Apostasy” συνεχίζει να οδηγεί τη δημοτικότητά τους σε ανοδική πορεία.
Η αρχή της αποκορύφωσης έγινε με την κυκλοφορία του album “Evangelion” το 2009 από την Nuclear Blast. Μια περίοδο που χαρακτηρίζεται από επιτυχία σε διεθνές επίπεδο, έρχεται να ανατρέψει απότομα η είδηση της σοβαρής ασθένειας του τραγουδιστή Nergal, στον οποίο διαγνώστηκε λευχαιμία, το 2010, οδηγώντας τον σε μια ανατριχιαστική περιπέτεια μεταξύ ζωής και θανάτου, και την ευτυχή κατάληξη, αφού βρέθηκε συμβατός δότης μυελού του οστού, επιτρέποντας του να επιστρέψει ύστερα από ένα διάστημα αποχής στα μουσικά δρώμενα πιο δυνατός από ποτέ. Απόδειξη; Η κορυφαία επιστροφή των Behemoth με το “The Satanist”, το οποίο αποθεώθηκε από τα διεθνή MME και φυσικά τους fans, εξαπλώνοντας για ακόμα μια φορά την κουλτούρα των Behemoth διεθνώς και αφήνοντάς μας να γίνουμε θεατές σε μια αποκαλυπτική και χορταστική μουσική διαδρομή.
Tell me more, tell me more.
H πλούσια και πολυτάραχη πορεία των Behemoth δεν χαρακτηρίζεται αποκλειστικά από γεγονότα. Αυτό που ίσως είναι και το σημαντικότερο είναι η εξέλιξη, η καινοτομία, και η επίδραση σε καλλιτέχνες σε ολόκληρο τον κόσμο. Η δύσκολη και απαιτητική πορεία που πήραν, και το αποτέλεσμα αυτής, αποτελεί μουσικά, αισθητικά, καλλιτεχνικά πρότυπο. Η εξέλιξη, η άνοδος, η πτώση, η αναγέννηση, όλα στοιχεία που χαρακτηρίζουν την διαδρομή των Behemoth. Eίδαμε την εντυπωσιακή εξέλιξη στα φωνητικά, την ρηξικέλευθη και ανατρεπτική εισαγωγή μιας ολοκαίνουριας αισθητικής και πρακτικής, τα μυσταγωγικά καλέσματα, τα υπόκωφα και εκρηκτικά riffs, τη θεματική αναβάθμιση και την λυρική υπόσταση, την διαρκή αναζήτηση για δημιουργία και τις άριστες επιλογές στον τομέα της παραγωγής, που λειτούργησαν με έναν μεγαλειώδη τρόπο σε ένα ξεχωριστό και προσωπικό πλαίσιο, μέσα στο οποίο δρα και παρίσταται στην παγκόσμια βιομηχανία της μουσικής.
Blasphemous.
Λιγότερο στην αρχή, περισσότερο στην πορεία και ακόμα περισσότερο στο τέλος –ή αλλιώς το σήμερα- οι Behemoth βρέθηκαν στο στόχαστρο λόγω του περιεχομένου των στίχων. Η μυσταγωγική ατμόσφαιρα της μουσικής τους, η εξωτερική τους εμφάνιση και η κυρίως οι στίχοι όπως εξελίσσονταν στην διάρκεια του χρόνου αναφορικά με το θρησκευτικό αίσθημα, τις ερμηνείες, το ιστορικό-παγανιστικό στοιχείο, αποτέλεσαν αφορμή για να τους “επιτεθεί” η κοινή γνώμη και να τους «αποκηρύξει» κατονομάζοντας τους σατανιστές που προσηλυτίζουν τον κόσμο. Η επιθετική στάση λόγω των παραπάνω παραγόντων οδήγησε σε δημόσιες συγκεντρώσεις διαμαρτυρίας, σε απαιτήσεις για ακύρωση προγραμματισμένων εμφανίσεών τους, στην δημόσια κατακραυγή από μερίδα πολιτών της Πολωνίας, που έφτασε ακόμα και στις αρχές ζητώντας την τιμωρία των μελών του συγκροτήματος. Ένα αίτημα που δεν έγινε αποδεκτό το 2007, με βάση την αρχή της ελευθερίας του λόγου, κάτι που ωστόσο δεν ίσχυσε το 2014, σε αντίστοιχη καταγγελία, με αποτέλεσμα να απαγορευτεί στους Behemoth να παίξουν live σε κάποιες πόλεις στην Πολωνία, αλλά και να απελαθούν από την Ρωσία.
Worldwide phenomenon.
Το παράδοξο βέβαια σε όλη την υπόθεση ποιο είναι; Η αντιφατικότητα στην ανταπόκριση του κόσμου. Σε τοπικό επίπεδο, οι Πολωνοί δέχθηκαν με μεγάλη αγάπη την τεράστια επιτυχία του group, προβάλλοντας μάλιστα τον Darski, σαν είδωλο, μια διασημότητα με μεγάλη απήχηση στο κοινό. Στον αντίποδα βέβαια, ήταν πολλοί εκείνοι που από την πρώτη στιγμή έκαναν λόγο για ασέβεια απέναντι στα ιερά. Σε παγκόσμιο επίπεδο, υπήρχαν μεν οι αντιδράσεις από ομάδες ατόμων για τον ίδιο ακριβώς λόγο, υπήρχαν δε και οι αφοσιωμένοι fans που ακολούθησαν πιστά (και εξακολουθούν να κάνουν) το συγκρότημα.
To sup up.
Είναι η ομορφιά αυτής της ξεχωριστής μουσικής παρουσίας που λίγοι μπορούν να κατανοήσουν και ακόμα πιο λίγοι να απολαύσουν. Ίσως όμως αυτό να λύνεται με την πάροδο του χρόνου και λαμβάνοντας υπόψη τις τελευταίες κυκλοφορίες και την απήχηση και αναγνώριση από μια ευρύτερη φιλόμουση μάζα. Συνεπώς, είναι θαρρώ μια σπουδαία βιωματική ευκαιρία τα live στο Fuzz στις 17 του Απρίλη και στο Principal στις 18 του μήνα, όχι μόνο για να απολαύσουμε την εμφάνιση των Behemoth στην ίσως καλύτερη στιγμή της μουσικής τους καριέρας, αλλά για να τους απολαύσουμε προτού πάρουν το διάλειμμα τους, για το οποίο έχει κάνει λόγο στις τελευταίες τους συνεντεύξεις ο Nergal!
Y.Γ. Opening acts στη συναυλία των Behemoth στη χώρα μας είναι οι death/black metalers Bölzer από την Ελβετία και οι Thaw από την Πολωνία, οι οποίοι κινούνται μουσικά σε πιο πειραματικά μονοπάτια, με avant garde black metal και industrial στοιχεία. Αν μη τι άλλο ένα ενδιαφέρον συναυλιακό line up που ανυπομονούμε να απολαύσουμε on stage!