H μπάντα που ακούει στο όνομα Aenaon αποτελεί πλέον ένα από τα δυνατότερα χαρτιά της εγχώριας black metal σκηνής, μετά και την κυκλοφορία του καταπληκτικού νέου τους δίσκου, με τίτλο “Extance”. Αφού έκλεψαν τις εντυπώσεις ως opening act στη Αθηναϊκή εμφάνιση των Watain και λίγο καιρό πριν εμφανιστούν στο πλευρό των Mahakala και των Kawir, ο κιθαρίστας τους Αχιλλέας, έκατσε κάτω από την ανακριτική λάμπα της Αναστασίας Παπαδάκη και απάντησε σε όλες της τις απορίες.
Χαίρετε Aenaon και συγχαρητήρια για το φρέσκο “Extance”! Ποια ήταν η μέχρι στιγμής ανταπόκριση του κόσμου και του τύπου σε αυτό το νέο σας πόνημα;
Καλησπέρα! Είμαστε ικανοποιημένοι απο την αποδοχή που γνωρίζει το “Extance”. Τουλάχιστον οι κριτικές και το ενδιαφέρον του έντυπου και ψηφιακού τύπου παγκοσμίως έχουν ξεπεράσει κάθε προσδοκία. Τον κόσμο είναι πιο δύκολο να τον κερδίσεις, πράγμα λογικό κατα τη γνώμη μου μιας και η μουσική μας δεν είναι ευκολοχώνευτη ούτε εμπορική. Χρειάζεται περισσότερος χρόνος και ακόμα περισσότερη “ζωντανή” δραστηριότητα για το κοινό. Αυτό που μας χαροποιεί όμως και μας σπρώχνει να συνεχίσουμε είναι η αγάπη και υποστήριξη λίγων αλλά πραγματικά καλών οπαδών.
Ως πρώτη ερώτηση θα χρησιμοποιήσω αυτό που μου έκανε ανέκαθεν εντύπωση στους Aenaon: Ιωάννινα, Λάρισα, Βόλος… Τα μέλη της μπάντας είναι κάτοικοι τριών διαφορετικών νομών. Πώς δουλεύει αυτό; Θεωρείτε πως τα πράγματα θα ήταν καλύτερα αν είσασταν στην ίδια περιοχή κι έτσι δεν αναγκαζόσασταν να ταξιδεύετε για να πραγματοποιήσετε την παραμικρή υποχρέωση της μπάντας ή τότε θα μιλάγαμε για ένα τελείως διαφορετικό μουσικό σχήμα; Μήπως τελικά ακόμη και αυτό το γεγονός έχει παίξει τον ρόλο του στον ήχο και την καλλιτεχνική σας ιδιοσυγκρασία;
Όσον αφορά τη συνθετική διαδικασία, είμαστε μια μπάντα που έχει μάθει να δουλεύει έτσι: συνήθως το αρχικό υλικό δημιουργείται και δομείται απο εμένα. Στη συνέχεια, με την ευκολία του διαδικτύου και της τεχνολογίας ο καθένας προσθέτει ιδέες, σχολιάζει, κριτικάρει, ανατροφοδοτεί την διαδικασία και πάει λέγοντας. Δε γνωρίζω πώς θα ήταν τα πράγματα εαν ήμασταν όλοι στην ίδια βάση, αλλά σίγουρα θα μας βοηθούσε οικονομικά, χρονικά και σε θέματα πρόβας και προετοιμασίας για τη ζωντανή εκτέλεση του υλικού μας.
Ας γυρίσουμε λίγο στο “Extance”. Θεωρώ πως αποτελεί μια ομαλή συνέχεια του προηγούμενου “Cendres Et Sang” αλλά πάει παρ’ όλα αυτά τον ήχο σας ένα βήμα παραπέρα. Τι άλλαξε στον τρόπο δουλειάς, στα ακούσματα και στις επιδιώξεις σας σε αυτό το διάστημα των 3 ετών που μεσολάβησε των δύο κυκλοφοριών;
Το “Cendres et Sang” ήταν μία ιδιαίτερα έντονη εμπειρία για εμάς και η αλήθεια είναι ότι η ολοκλήρωσή του έφερε και το σχετικό άγχος για το ποιο θα ήταν το επόμενο καλύτερο βήμα. Με τον καιρό βέβαια και αφού ο ενθουσιασμός “ησύχασε”, είδαμε πιο καθαρά τις αδυναμίες μας και τα περιθώρια βελτίωσης σε όλους τους τομείς. Το 2012 στην μπάντα προστέθηκαν και δύο νέα μέλη που πραγματικά προσέφεραν πολλά, κάλυψαν αρκετές αδυναμίες και έκαναν την ομάδα μας ακόμα πιο δυνατή, ώστε να καταφέρουμε τελικά να πραγματοποιήσουμε το μεγάλο αυτό όραμα που ήταν το “Extance”.
Πέραν των πολύ ωραίων συνθέσεων, ο ήχος του “Extance” είναι υποδειγματικός για το είδος. Ποιοι είναι οι άνθρωποι πίσω από αυτόν;
Να ΄σαι καλά! Δεν ξέρω αν είναι υποδειγματικός αλλά σίγουρα έχει στοιχεία που τον κάνουν τουλάχιστον ενδιαφέροντα και δυναμικό. Τη μίξη την ανέλαβα εγώ, όπως και τις περισσότερες ηχογραφήσεις στα Γιάννενα. Οι κιθάρες ηχογραφήθηκαν στα Infinite Loop Music Studio με τη βοήθεια του Κώστα Καλαμπόκα, ο οποίος εκτός από καλός φίλος και συνεργάτης, βοήθησε πολύ μέσα απο συζητήσεις και συμβουλές. Τέλος, το κερασάκι στην τούρτα νομίζω είναι η σταθερή συνεργασία μας για το mastering με τον Tom Kvasvoll, ο οποίος αφήνει πάντα το προσωπικό του στίγμα στις παραγωγές μας.
Σαξόφωνο, cello, χορωδιακά φωνητικά, πιάνο, movie samples, ηλεκτρονικά μέρη. Φαίνεται πως οι Aenaon δεν φοβούνται τον πειραματισμό! Το να κάνετε διαφορετικά μεταξύ τους πράγματα και ιδιαίτερες ενορχηστρώσεις με ασυνήθιστα για το είδος όργανα αποτελεί για εσάς αυτοσκοπό ή απλά μία διαδικασία αναζήτησης μουσικής ταυτότητας;
Νομίζω ότι πιο πολύ ξεκίνησε ως πειραματισμός, σαν ένα παιχνίδι ιδεών με ζητούμενο τη δημιουργία. Θέλαμε να δοκιμάσουμε διαφορετικά πράγματα, να δούμε πώς θα μας βγουν και φυσικά μας αρέσει να πειραματιζόμαστε με τους ίδιους τους ανθρώπους. Όταν ζητάμε από έναν guest μουσικό να εκτελέσει μία σύνθεση ή ακόμα καλύτερα να αυτοσχεδιάσει, δεν έχουμε απλά ένα guest όργανο αλλά ένα μυαλό και μια καλλιτεχνική ιδιοσυγκρασία, που εκφράζεται με ερέθισμα τη δική μας μουσική. Θεωρούμε ότι αυτό είναι ένα κομβικό σημείο στη μουσική μας ταυτότητα. Να πειραματιζόμαστε δηλαδή όχι μόνο με τον ήχο αλλά και με τους ανθρώπους και τις προσωπικότητες.
Πολλές και οι συμμετοχές στο “Extance” όπως αυτές των Mirai Kawashima (Sigh), Sindre Nedland (In Vain/Funeral) αλλά και της Τάνιας των “δικών μας” -επίσης άκρως πειραματικών- Universe217. Ο σκοπός αυτών ήταν η σύμπραξη με κάποιους μουσικούς που εκτιμάτε όλα αυτά τα χρόνια ή και πάλι όλα γίνονται στον βωμό του πειραματισμού και της καλλιτεχνικής αναζήτησης;
Νομίζω και τα δύο. Στην περίπτωση του Mirai περισσότερο λόγο σεβασμού και θαυμασμού. Είναι θρύλος και πραγματικά ήταν τιμή μας η συμμετοχή του. Η Τάνια είναι φωνάρα και απλά όταν γράψαμε το Funeral Blues, νιώσαμε ότι θα ήταν ιδανική για κάτι τόσο ιδιαίτερο. Ο Sindre προέκυψε μάλλον τυχαία αλλά η συνεργασία του για το “Der Mude Tod” αποδείχθηκε εξαιρετική. Πραγματικά ανατρεπτικός! Τέλος, θέλω να αναφέρω και τη συνεισφορά στα πλήκρα του Hari των Hail Spirit Noir. Ο Haris πραγματικά ήταν το έκτο μέλος των Aenaon σε αυτό το δίσκο.
Στον ήχο σας διακρίνω επιρροές από Arcturus και Dodheimsgard, αλλά θεωρώ πως υπάρχει και μία υποβόσκουσα Opeth-ίλα στο όλο πράγμα. Εσείς τελικά τι ακούτε και από που έχει επηρεαστεί η μουσική των Aenaon;
Ναι, μου έχουν κάνει και άλλοι αυτή την ερώτηση για τους Opeth. Είναι λογικό να μας έχουν “αγγίξει” και αυτοί σε ένα βαθμό φαντάζομαι, έστω και μη συνειδητά. Προσωπικά μιλώντας, δεν είναι απο τις αγαπημένες μου μπάντες. Τώρα για να απαντήσω στην ερώτηση σου: ακούμε πάρα πολλές μουσικές και θέλουμε να παρακολουθούμε όσο γίνεται κάθε μπάντα που προσπαθεί να προσφέρει κάτι καινούριο/διαφορετικό στα ακραία ιδιώματα του metal και ακόμα πιο πολύ στο black. Βασικό στοιχείο της ταυτότητας μας είναι η ποικιλία. Κάθε ακροατής είμαι σίγουρος ότι θα εντοπίσει διάφορες επιρροές ανάλογα με τα ακούσματα του. Θεωρώ ότι δεν έχει νόημα να αρχίσω να αραδιάζω ονόματα άλλων καλλιτεχνών.
Σε ένα καλλιτεχνικό έδαφος όπως αυτό της Ελλάδας, συνήθως ο πειραματισμός, όπως και η αποστασιοποίηση από οτιδήποτε generic αποτελούν ρίσκο, μιας που το κοινό δείχνει να αγκαλιάζει πολύ ευκολότερα κάποια πιο “εύκολα” ακούσματα, που –αν θες- δεν του δημιουργούν σύγχυση. Έχετε επίγνωση αυτής της κατάστασης; Μήπως τελικά αυτή είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για ένα μουσικό σύνολο που προσφέρει την μουσική του στον κόσμο; Να καταφέρει να αγαπηθεί μέσα από κάτι ξεχωριστό και με δική του ξεχωριστή ταυτότητα;
Ναι φυσικα και έχουμε επίγνωση της κατάστασης απλά βλέπουμε κυρίως τα θετικά αυτής της επιλογής. Για να δημιουργήσεις κάτι διαχρονικό πρέπει με κάποιον τρόπο να είναι ξεχωριστό. Εγώ το θεωρώ αυτονόητο σαν στόχο γιατί μας ενδιαφέρει η μουσική μας να είναι διαχρονική. Είναι μια ωραία πρόκληση. Το θεωρούμε πιο σημαντικό απο την άμεση επιτυχία και ελπίζω σε βάθος χρόνου το σύνολο της δουλειάς μας να εκτιμηθεί από μεγαλύτερο ποσοστό ανθρώπων.
Θα ήθελα να μου πεις δυο λόγια και για τους στίχους. Είναι πολυπληθυσμικά τα πράγματα και εκεί όπως μπορώ να καταλάβω.
Πράγματι. Αν και δεν τους γράφω εγώ, θεωρώ ότι οι στίχοι μας χαρακτηρίζονται όπως και η μουσική μας απο ποικιλία θεμάτων. Πάντα υπάρχει ένας ανθρωποκεντρικός συλλογισμός, που όμως δεν αναπτύσσεται μέσα απο μία γραμμική αφήγηση, αλλά απο εικόνες και λέξεις φορτισμένες με συμβολισμούς και συναισθήματα. Η προσέγγιση των στίχων μας νομίζω ότι είναι ως ένα σημείο επίσης πειραματική.
Έντονη είναι και η συναυλιακή σας δραστηριότητα αυτόν τον καιρό. Opening για τους Watain στην Αθήνα λοιπόν. Ποια η εμπειρία σας από αυτό το gig; Νομίζω πως αποτελεί ευσεβή πόθο για κάθε black metal μπάντα.
Ναι, ήμασταν τυχεροί και ευχαριστούμε τους διοργανωτές για την ευκαιρία που μας έδωσαν. Πολύ καλή εμπειρία. Είχαμε να παίξουμε στην Αθήνα απο το 2007 και η ευκαιρία που μας δώθηκε να επιστρέψουμε με αυτό το live ήταν ιδανική. Το ευχαριστηθήκαμε πολύ και πιστεύω το ίδιο και ο κόσμος. Επιπλέον απολαύσαμε τους Watain σε ένα απίστευτα προσεγμένο και τελετουργικό show.
Ακολουθεί η εμφάνιση με τους Kawir στη Λάρισα αλλά και με τους Mahakala και Agnes Vein στην Θεσσαλονίκη στις 17 και 18 Μαϊου αντίστοιχα. Τι να περιμένουμε για εκεί; Πες μας δυο λόγια για το κάθε event.
Στη Λάρισα (Stage Club) θα έχουμε τη χαρά να παίξουμε δίπλα σε 3 πολύ αξιόλογες μπάντες: τους θρυλικούς Kawir, παρέα με τους Disolvo Animus και Death Herald. Στη Θεσσαλονίκη (Eightball Club), σε επίσης πολύ φιλικό κλίμα, θα συμμετάσχουμε στο εορταστικό “The Last Temptation” event των Mahakala μαζί με τους φοβερούς Agnes Vein.
Τελικά ποιο είναι το σπίτι των Aenaon; Η σκηνή ή το studio;
Με τις συνθήκες που επικρατούν τώρα, μάλλον το studio. Γουστάρουμε πολύ να παίζουμε live αλλά δε νομίζω ότι η μουσική μας είναι ιδανική για να παίζεται ζωντανά. Παρ’ όλα αυτά πιστεύω ότι και στους δύο χώρους ανταποκρινόμαστε αξιοπρεπώς.
Τα μελλοντικά σας πλάνα περιλαμβάνουν εκτενές touring ή η απόσταση μεταξύ σας και η σύγχρονη καθημερινότητα της Ελληνικής πραγματικότητας, με τις full time δουλειές να αποτελούν μονόδρομο και τις μουσικές ενασχολήσεις να είναι στη σφαίρα του hobby σας αποτρέπουν προς το παρόν από κάτι τέτοιο;
Οι δυσκολίες πολλές φορές μοιάζουν αξεπέραστες, αλλά αγαπάμε τόσο πολύ αυτό που κάνουμε που βρίσκουμε τρόπους και επιβιώνουμε. Φυσικά πρέπει να μπαίνουν όρια. Ξέρουμε αυτή τη στιγμή απο πολλές σκοπιές ότι δεν θα μπορούσαμε να αντέξουμε το οικονομικό φορτίο ενός οργανωμένου ευρωπαϊκού tour, αλλά το μυαλό μας πάντα τρέχει και θα βρεθεί λύση και γι’ αυτό το πρόβλημα πιστεύω. Μελετάμε πολύ προσεκτικά τις κινήσεις μας και καταναλώνουμε τεράστιο ποσοστό χρόνου και σκέψης στο συγκρότημα, για να πούμε απλά ότι είναι ένα hobby.
Θέλω να σε ευχαριστήσω πάρα πολύ για την κουβέντα και τον χρόνο σου και να ευχηθώ κάθε επιτυχία στα μελλοντικά σας πλάνα. Χάρισέ μου δυο λέξεις για αυτούς που πρόκειται να σας παρακολουθήσουν στις προσεχείς εμφανίσεις σας.
Εμείς ευχαριστούμε για το ενδιαφέρον. Θα σας δούμε και θα μας ακούσετε σε λίγες μέρες Λάρισα και Θεσσαλονίκη με πολύ πάθος και ενέργεια δίνοντας τον καλύτερο μας εαυτό.