Ήταν λίγο μετά την αλλαγή της χιλιετίας όταν το nu metal πρωτοστατούσε στα ηχεία μας, με ονόματα όπως οι Limp Bizkit, οι Linkin Park και οι Papa Roach να έχουν εκατομμύρια πωλήσεις δίσκων στο ενεργητικό τους. Κάπου ανάμεσα στα metal riffs και το θυμωμένο rap αυτών των αγοριών, το μακρινό 2003 ένα νέο συγκρότημα θα έφερνε μια μεγάλη αλλαγή στο χώρο.
Aν και χλευαστικά παρομοιάζονταν σαν “Linkin Park με γκόμενα στα φωνητικά”, οι Evanescence μπορεί επίσης να είχαν ογκώδεις κιθάρες με ηλεκτρονικές πινελιές, αλλά η φωνή και η άποψη της τραγουδίστριάς τους Amy Lee θα τους έκανε να ξεχωρίσουν. Κάτι που βέβαια άργησε να συμβεί καθώς η ανδροκρατούμενη μουσική βιομηχανία δεν είχε ιδέα το πώς να “πουλήσει” μια female-fronted metal μπάντα, αποφασίζοντας πως οι Evanescence θα ακούγονται όπως ακριβώς κι οι άλλοι.
Πάμε να κάνουμε μια βουτιά στο παρελθόν; Ο θρύλος λέει ότι το συγκρότημα δημιουργήθηκε το 1995 σε καλοκαιρινή κατασκήνωση της Χριστιανικής Νεολαίας, όταν ο δεκατεσσάρων ετών Ben Moody άκουσε την -κατά ένα χρόνο μικρότερή του- Amy Lee να παίζει στο πιάνο το “I’d Do Anything For Love…” του Meat Loaf. Το ντουέτο άρχισε να γράφει μουσική και να την παρουσιάζει σε μικρές καφετέριες και εκδηλώσεις της Εκκλησίας. Το πρώτο τους demo EP κυκλοφόρησε από τους ίδιους το 1998, ενώ ακολούθησαν ακόμη μερικές ίδιες δισκογραφικές προσπάθειες τα δύο επόμενα χρόνια. Από το Little Rock στο Memphis και οι Evanescence με νέο μέλος τον David Hodges στα πλήκτρα, ηχογραφούν το πρώτο τους full-length demo με τίτλο “Origins”, στο οποίο θα βρούμε πρώιμες εκδοχές κομματιών από το album “Fallen”. Όταν ο παραγωγός Pete Matthews άκουσε το demo, οι Evanescence βρήκαν “στέγη” στη Wind-Up Records και μετακόμισαν στο Los Angeles για να δουλέψουν πάνω στο ντεμπούτο τους.
Το επικό, ατμοσφαιρικό goth-metal τους όμως δεν ήταν κάτι που θα μπορούσε να διαχειριστεί η εταιρεία. Άλλωστε ελάχιστα συγκροτήματα είχαν κάνει επιτυχία μέχρι τότε, όπως για παράδειγμα οι No Doubt, οι οποίοι κυκλοφορούσαν τραγούδια που γίνονταν hits ήδη μια δεκαετία. Έτσι η Wind-Up πρότεινε στους Evanescence να προσθέσουν στο line-up τους έναν άνδρα rapper. Εκείνοι στην αρχή αρνήθηκαν, η συνεργασία τους διεκόπη, όμως όταν η εταιρεία τους ζήτησε το “Bring Me To Life” ώστε να χρησιμοποιηθεί ως soundtrack στην ταινία “Daredevil” του 2003, οι Evanescence άρπαξαν τη δεύτερη ευκαιρία που τους είχε δωθεί και με τον Paul McCoy των (επίσης Christian rockers) 12 Stones ως guest vocalist πρόσθεσαν τα φωνητικά που όλοι γνωρίζουμε σήμερα.
Αργότερα η Lee θα παραδεχθεί πως αυτή η version του τραγουδιού δεν της άρεσε καθόλου, καθώς απέχει πολύ από την αληθινή ταυτότητα των Evanescence και πως ένιωθε ότι ήταν μια μάχη που είχε χάσει. Προς μεγάλη της απογοήτευση, η δισκογραφική της δε θα έμενε μόνο σε αυτό. Εκπρόσωποι της εταιρείας σκέφτηκαν πως καλό θα ήταν η τραγουδίστρια να έχανε κάποια κιλά και να επιδείκνυε παραπάνω τη σεξουαλικότητα της. Οι συμβουλές τους αγνοήθηκαν όπως ήταν φυσικό, με τη Wind-Up να θεωρεί τους Evanescence “μπάντα-πυροτέχνημα”.
Φεβρουάριος του 2003 και το “Daredevil” ξεκινάει την πορεία του στους κινηματογράφους. Τα τραγούδια που συνοδεύουν την ταινία κυκλοφορούν σε album μια εβδομάδα πριν. Η δισκογραφική τους δεν πιστεύει τόσο στο “Bring Me To Life”, προωθώντας περισσότερο άλλα κομμάτια, όμως το κοινό θα έχει άλλη άποψη και θα το ανεβάσει στην κορυφή των charts. Με ένα μόνο single και χωρίς να έχουν περιοδεύσει ποτέ εκτός των ΗΠΑ, oι Evanescence γίνονται headliners παγκοσμίως. Αμέσως μετά ακολουθεί η κυκλοφορία του πρώτου τους full-length album και επτά φόρες πλατινένιο, “Fallen”, με τα singles “My Immortal”, “Everybody’s Fool” και “Going Under” να γνωρίζουν επίσης τεράστια επιτυχία. Mέχρι το τέλος του έτους, οι Evanescence είχαν πια κερδίσει δύο βραβεία Grammy και αμέτρητους θαυμαστές.
Χωρίς τους Ben Moody και Paul McCoy στις τάξεις τους, αλλά με το όραμα που είχε εξ αρχής η Amy Lee για αυτούς, οι Evanescence κυκλοφόρησαν ακόμη τέσσερα albums. Όσο κι αν η μουσική βιομηχανία ήθελε να κατατάξει το συγκρότημα στο nu metal, οι Evanescence ποτέ δεν άνηκαν εκεί. Ποτέ δεν μπόρεσαν να μπουν κάτω από κάποια συγκεκριμένη “ταμπέλα”. Οι Evanescence είναι απλά οι Evanescence. Και αυτή τους η επιτυχία είναι που άνοιξε το δρόμο για πολλές ακόμη μπάντες. Κάνοντας δημοφιλές το female-fronted symphonic metal σε Αγγλία και Αμερική, σχήματα όπως οι Nightwish, οι Within Temptation και οι Lacuna Coil έγιναν ευρέως γνωστοί ύστερα από το υπερ-επιτυχημένο “Fallen”.
Άλλωστε, για τις νεότερες πρωταγωνίστριες της rock και metal σκηνής, όπως η Lzzy Hale (Halestorm) ή η Taylor Momsen (The Pretty Reckless) η Amy Lee αποτέλεσε role model, δείχνοντας πως ένα female-fronted σχήμα όχι μόνο μπορεί να κάνει επιτυχία, αλλά να γίνει ένα από τα rock συγκροτήματα με τις περισσότερες πωλήσεις της χιλιετίας που διανύουμε. Αντί να εξαφανιστούν, οι Evanescence συστήνοντας την σκληρή μουσική σε ένα καινούριο κοινό, έγιναν ένα από τα λίγα συγκροτήματα εκεί έξω που… έβαλε τα γυαλιά σε μία ολόκληρη βιομηχανία.
Οι Evanescence εμφανίζονται αυτή την Κυριακή, 5 Ιουνίου, στο Θέατρο Πέτρας, όπου και θα μας παρουσιάσουν ένα best of της πλούσιας καριέρας τους, αλλά και νέο υλικό το οποίο θα ακούσουμε για πρώτη φορά live.