Τα 90’s ήταν αναμφισβήτητα η περίοδος που επανέφερε τη φρεσκάδα στο σκληρό ήχο. Μετά από σχεδόν μια δεκαετία κυριαρχίας του NWOBHM, του thrash του death και – κυρίως – του glam, είχε έρθει η ώρα της πολυπόθητης ανανέωσης. Με μπροστάρισσα την grunge σκηνή του Seattle, άρχισαν να ξεπηδούν σαν τα μανιτάρια συγκροτήματα και καλλιτέχνες που όρισαν την έννοια του crossover, ανοίγοντας νέους μουσικούς ορίζοντες στις δύο πλευρές του Ατλαντικού. Τα πρώτα χρόνια της νέας δεκαετίας, μπάντες όπως οι Pantera, οι Alice In Chains, οι Rage Against The Machine, οι Faith No More, οι Tool είχαν ήδη καταθέσει με επιτυχία τα πρώτα τους διαπιστευτήρια, τα οποία έτυχαν ευρείας αποδοχής τόσο από τους κριτικούς όσο και από τους fans.
Από αυτό το χορό δε θα μπορούσε να λείπει και η παρέα του πολυτεχνίτη κιθαρίστα Josh Homme από το Palm Desert της Καλιφόρνια. Το 1991 οι Kyuss κυκλοφορούν το πολλά υποσχόμενο “Wretch”, ενώ ένα χρόνο μετά αρχίζουν να κάνουν πραγματικό ντόρο στη Δυτική Ακτή με το “Blues For The Red Sun”. Ένα «ακατέργαστο» διαμάντι 70’s γκρούβας με πολύχρωμες ψυχεδελικές αποχρώσεις, καθόλα μοντέρνο και χωρίς να καταντάει cult. Οι επιρροές από το μουντό Birmingham εμφανείς. Η συνθετική δεινότητα των τεσσάρων μελών επίσης. Με όπλο την ακομπλεξάριστη αγάπη τους για τα ηχοχρώματα της δεκαετίας του ‘70 και τον χαρακτηριστικό παραμορφωμένο ήχο του Homme που γκρεμίζει ουρανοξύστες συθέμελα, οι Kyuss έβαλαν φαρδιά πλατιά την υπογραφή τους στο ιδίωμα του stoner ή ακριβέστερα του desert metal.
Παρά το γεγονός πως οι πωλήσεις του “Blues For The Red Sun”, κινήθηκαν σε επίπεδα indie μπάντας (μόλις 39.000 αντίτυπα), η Elektra Records ,μανούλα στο να αναγνωρίζει το potential ενός συγκροτήματος να «τρυπώσει» στο mainstream, προσεγγίζει τους Kyuss και αναλαμβάνει την κυκλοφορία του σπουδαιότερου δίσκου στη βραχύβια ιστορία του συγκροτήματος. Με μεγαλύτερο μπάτζετ και εμπειρία στη φαρέτρα τους οι John Garcia, Josh Homme, Scott Reeder και Brant Bjork ηχογραφούν στις αρχές του 1993 το “Welcome To Sky Valley” έναν από τους εμβληματικότερους δίσκους όχι μόνο της χρονιάς αλλά όλων των 90’s.
Αν και ο Nick Oliveri αντικαταστάθηκε στο μπάσο από τον Scott Reeder των The Obsessed, στο τρίτο και φαρμακερό τους άλμπουμ που κυκλοφόρησε σαν σήμερα το 1994, οι Kyuss φαίνονται πιο δεμένοι από ποτέ. Το “Welcome To Sky Valley” παρ’ ότι μένει πιστό στο heavy ήχο των Black Sabbath και στις space rock αναζητήσεις των Hawkwind, είναι πιο στοχευμένο από τον προκάτοχό του, αφήνοντας περισσότερο χώρο στις συνθέσεις ώστε να αναδειχθούν όπως πρέπει, ενώ λείπουν και τα περίεργα ιντερλούδια που έσπαγαν σε σημείο εκνευριστικό το ρυθμό στο παρελθόν.
Εδώ έχουμε 10 τραγούδια (3 αν λάβουμε υπόψη τα liner notes) κορυφές, δίχως ίχνος filler, με απόλυτη ισορροπία ανάμεσα στις χαλαρές στιγμές και στα heavy ξεσπάσματα. Φυσικά όταν μιλάμε για Kyuss το heavy αποκτά άλλη σημασία. Ο Homme περνάει τις κιθάρες του (ξανά) από ενισχυτή μπάσου και μαζί με τον Brant Bjork στα τύμπανα, δημιουργεί ένα ογκώδες «τείχος ήχου», φόβο και τρόμο για κάθε subwoofer. Στις πιο ψυχεδελικές στιγμές, τα εφέ δίνουν και παίρνουν, προσφέροντας στον ακροατή μια συναισθητική εικόνα από τις μεγάλες, γεμάτους σκόνη, λεωφόρους της Καλιφόρνια οι οποίες συχνά περνούν από την περίφημη πλέον περιοχή του Sky Valley. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, πως το τρίτο album των Καλιφορνέζων επιλέγεται συχνά πυκνά (ολόκληρο εννοείται) ως συνοδεία για μακρινά roadtrips. Στα φωνητικά ο John Garcia είναι αισθητά βελτιωμένος, με τις όποιες ατέλειες να προσθέτουν παρά να αφαιρούν στον «ωμό» χαρακτήρα του δίσκου. Πίσω από την κονσόλα βρίσκεται και πάλι ο Chris Goss (Queens Of The Stone Age, Nebula, UNKLE), ο οποίος με μαεστρία συνεισφέρει σημαντικά στο τελικό αποτέλεσμα, θέτοντας τα πρότυπα για την παραγωγή εκατοντάδων άλμπουμ του stoner metal ιδιώματος.
Εν κατακλείδι το “Welcome To Sky Valley” αποτελεί – διόλου άδικα – έναν από τους επιδραστικότερους δίσκους του πρώτου μισού της δεκαετίας του ’90, φέρνοντας, υπό ένα διαφορετικό πρίσμα, ξανά στο προσκήνιο την ψυχεδέλεια και τον βαρύ ήχο των 70’s. 27 χρόνια μετά την κυκλοφορία του, το magnum opus των Kyuss θεωρείται ακόμα ως το σήμα κατατεθέν του νεότερου stoner, αλλά και μια από τις σπουδαιότερες κυκλοφορίες στο heavy metal με δυσανάλογα μεγάλη παρακαταθήκη.
Δυστυχώς για εμάς, το “Welcome To Sky Valley” κατά ένα περίεργο τρόπο σηματοδότησε την αρχή του τέλους της μπάντας. Παρά τις εξαιρετικές κριτικές και την μεγάλη απήχηση στους νέους fans, δεν κατάφερε να μπει στα chart του Billboard 200, όπως ήλπιζε η Elektra. Ο Brant Bjork αποχώρησε την ίδια περίοδο, ενώ ένα χρόνο αργότερα το συγκρότημα κυκλοφόρησε το αξιοπρεπέστατο αλλά εμφανώς κατώτερο των μεγάλων προσδοκιών “…And The Circus Leaves Town”, προοικονομώντας το οριστικό φινάλε το οποίο και ήρθε το 1995. Με τέσσερα στούντιο άλμπουμ στο ενεργητικό τους οι Kyuss κατόρθωσαν, έστω και για λίγο, να γίνουν το next big thing στη ροκ σκηνή των 90’s πέφτοντας εν τέλει οι ίδιοι θύματα της μεγάλης τους επιτυχίας. Ωστόσο, το συγκρότημα έγραψε με χρυσά γράμματα το όνομά του στις σελίδες της μουσικής των 90’s προσφέροντας ένα δίσκο σταθμό και ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα εξώφυλλα όλων των εποχών.