Μοναδικοί στο είδος τους, συνεχώς καινοτόμοι, ασταμάτητα δημιουργικοί και φανατικά αγαπητοί στο κοινό οι Σουηδοί Katatonia επιστρέφουν στην Ελλάδα για μία μοναδική εμφάνιση στις 27 Μαΐου στο Fuzz Live Music Club.
Ο Γιώργος Δριτσόπουλος είχε την ευκαιρία να συνομιλήσει με τον μπασίστα του συγκροτήματος, Niklas Sandin, για το νέο album “Sky Void of Stars”, τη νέα τους δισκογραφική, την περίοδο της πανδημίας και πολλά ακόμη.
Πέρασαν τρία χρόνια από την τελευταία σας εμφάνιση στην Αθήνα. Την τελευταία φορά, τον Φεβρουάριο του 2020, μπαίναμε στην εποχή του Covid και τώρα επιστρέφετε στο τέλος της πανδημίας. Οι σκέψεις σας όλη αυτήν την περίοδο που πέρασε;
Ήταν μια δύσκολη, και κάπως αποκαρδιωτική, περίοδος της ζωής μας. Μας έφερε, όμως, και πιο κοντά, αφού περνούσαμε πολύ χρόνο στο προβάδικο μας. Δεν θέλαμε να καθόμαστε απλά σπίτι και να μην κάνουμε τίποτα. Ξέρεις ότι σου λείπει να παίζεις live όταν ονειρεύεσαι μέχρι και το να είσαι στον γκισέ του ελέγχου αποσκευών στο αεροδρόμιο της Στοκχόλμης, το Αρλάντα. Κι όμως, αυτό ονειρευόμασταν.
Τώρα που κάνετε και πάλι tour, τι vibes λαμβάνετε από τον κόσμο; «Διψούν» για live μετά από τόσο καιρό; Παρατηρήσατε διαφορές;
Νομίζω ότι ο κόσμος λαχταρούσε την επιστροφή των live όσο κι εμείς. Μπορούσες να το δεις, και να το αισθανθείς, ότι το κοινό ήταν «πεινασμένο» όταν επιστρέψαμε στη σκηνή. Είχα την ευκαιρία να παίξω ζωντανά με μια μπάντα που λέγεται “Mass Worship”, κατά τη διάρκεια της καραντίνας. Ήταν ένα μικρό παράθυρο που άνοιξε τον Νοέμβριο του 2020, όταν έκανα support στους “Vader”, την Πολωνική death metal μπάντα. Μπορούσες να δεις πώς άρχισαν να λάμπουν οι άνθρωποι, παρ’ότι έγινε με κανόνες της πανδημίας. Γίνονταν, δηλαδή, live κυρίως σε χώρους με καθίσματα, με την ασφαλή απόσταση ανάμεσα στους συμμετέχοντες.
Το “City Burials“ κυκλοφόρησε κατά τη διάρκεια της πανδημίας, οπότε δεν είχατε και τον χρόνο να κάνετε tour όπως θα έπρεπε για το άλμπουμ. Τώρα που έχετε την ευκαιρία να παίξετε αυτά τα κομμάτια ζωντανά, πώς ήταν η αντίδραση του κοινού; Μου φάνηκε σαν ένα πολύ προσωπικό άλμπουμ και ανυπομονώ να ακούσω τα κομμάτια ζωντανά.
Κάναμε ένα tour γι’αυτό το άλμπουμ, στο τέλος της περασμένης χρονιάς. Δυστυχώς, αυτό ήταν το μόνο tour που έγινε για το άλμπουμ. Θα θέλαμε πολύ να είχαμε κάνει ένα ολοκληρωμένο tour για το “City Burials“. Είναι ένα πολύ καλό άλμπουμ, και το αξίζει. Ο κόσμος το υποδέχτηκε πολύ ζεστά στο tour που κάναμε μαζί με τους “The Ocean“ και τους “Cellar Darling“.
Η νέα σας δημιουργία, το “Sky Void of Stars“ έχει λάβει πολύ καλό feedback μέχρι στιγμής. Όταν πρωτοκυκλοφόρησε, το περιγράψατε σαν ένα δυναμικό ταξίδι μέσα από το ζωηρό σκοτάδι. Πρέπει να πω ότι όταν το άκουσα για πρώτη φορά, μου έδωσε αυτή την αίσθηση. Θα θέλατε να το περιγράψετε λίγο περισσότερο; Τι είναι αυτό που κάνει «το σκοτάδι σας» ζωηρό;
Νομίζω ότι είναι η αγνή ειλικρίνεια στο σκοτάδι που απεικονίζουμε. Έχει τις πινελιές που πρέπει να έχει. Ούτε υπερβολικές, ούτε κραυγαλέες. Μοιάζει με τις στιγμές που το σκοτάδι μπαίνει στη ζωή σου, είναι συνήθως εκεί και υποβόσκει στο βάθος. Και στα κενά.
Ήσασταν για πολύ καιρό στη δισκογραφική εταιρεία Peaceville Records, αλλά ο νέος δίσκος κυκλοφόρησε από την Napalm Records. Ποιος ήταν ο λόγος; Ήταν η στιγμή για μια καινούργια αρχή;
Ο λόγος ήταν ότι θέλαμε να δοκιμάσουμε κάτι διαφορετικό. Συνήθως λένε «αν δεν χαλάσει κάτι, γιατί να το φτιάξεις;», αλλά νιώσαμε ότι μπορούμε να καταφέρουμε περισσότερα αν συνεργαστούμε με άλλα άτομα, αν έρθουμε σε επαφή με άλλες οπτικές γωνίες και φρέσκες ιδέες.
Πώς ήταν η διαδικασία ηχογράφησης του νέου άλμπουμ; Υπάρχουν διαφορές από το “City Burials“. Ακολουθήσατε μια διαφορετική προσέγγιση;
Κάναμε σχεδόν ό,τι κάνουμε πάντα. Ο Jonas έγραψε τη μουσική και τους στίχους στο στούντιο στο σπίτι του. Και όποτε αισθάνεται ότι έχει κάτι να μας παρουσιάσει, το κάνει είτε στο προβάδικο, είτε το στέλνει μέσω internet. Αυτό που λέγαμε και νωρίτερα, για την περίοδο της πανδημίας. Περνάμε πολύ χρόνο στα «κεντρικά των Katatonia». Όταν έχει ολοκληρωθεί το γράψιμο, είναι στο χέρι μας να μάθουμε και να κάνουμε εξάσκηση στα κομμάτια στο σπίτι, για να είμαστε όσο πιο προετοιμασμένοι μπορούμε πριν μπούμε στο στούντιο. Και δεν είναι μια στάνταρ διαδικασία που πρέπει να ακολουθήσουμε λεπτομερώς. Ο Jonas είναι ανοιχτός σε ιδέες, και θέλει τη γνώμη μας.
Το τραγούδι “Birds“, μαζί με τη φωτογραφία που το συνοδεύει, μοιάζει σαν ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο γύρω από αυτό το θέμα. Τα πουλιά σε διάφορες κουλτούρες μπορεί να είναι ένας καλός ή κακός οιωνός. Ποιες είναι οι σκέψεις σας γι’αυτό; Παίζει κάποιο ρόλο στη ζωή σας, ή συμβολίζει κάτι;
Για εμένα συμβολίζει κάτι. Έχει να κάνει με το πόσο λίγο έλεγχο έχεις στη ζωή σου, αν κοιτάξεις τη μεγάλη εικόνα. Με τον ίδιο τρόπο που δεν μπορείς να προβλέψεις τις κινήσεις που κάνει ένα πουλί, έτσι δεν μπορείς να προβλέψεις και τη ζωή. Ξαφνικά το πουλί μπορεί να ανοίξει τα φτερά του και να πετάξει όταν δεν το περιμένεις. Και δεν μιλάω για τον θάνατο, αλλά αυτή τη μεγάλη ανατροπή που μπορεί να σε περιμένει στη γωνία.
Έχετε σκεφτεί ποτέ να κάνετε ένα ακουστικό live στην Ελλάδα, σε έναν αρχαιολογικό χώρο ή σε ένα αρχαίο θέατρο; Όταν κυκλοφορήσατε το “Sanctitude“, φαντάστηκα αμέσως ένα ακουστικό live σε ένα αρχαίο θέατρο στην Αθήνα.
Δεν έχουμε συζητήσει το να το κάνουμε συγκεκριμένα στην Ελλάδα. Έχουμε, όμως, μιλήσει για το να κάνουμε κάτι παρόμοιο με το ακουστικό tour που είχαμε κάνει πριν από χρόνια. Είχε πλάκα εκείνο το tour, αλλά ήταν και πολύ απαιτητικό. Ίσως το πιο απαιτητικό, αλλά και το πιο ικανοποιητικό tour.
***ENGLISH VERSION***
It has been three years since your last visit here in Athens. The last time, in February of 2020, we were just entering the Covid era and you are now coming back at the very end of the pandemic. Your thoughts and reflections during this whole time?
It´s been a rough, and partly demoralising time of our lives. But it also brought us together even more. Since we were spending lots of time at our rehearsal place. We didn´t want to just sit at home, doing nothing. You know that you miss playing live, when you dream about even being at the check in counter at Arlanda airport. But that´s what we did.
Now that you are on tour again, what vibes are you receiving from the audience? Are they craving for live shows after all this time? Did you witness any differences?
I think that the audience has craved for the live shows to come back just as much as we did. You could really see, and sense, that the crowd was hungry when coming back on stage. I had the opportunity to play live, with a band called “Mass Worship”, during the lockdown. In a short window in November 2020, supporting the Polish death metal band “Vader”. You could really see how people started to shine, even though it was under pandemic rules. Which meant that it was mostly seated venues, with the safe distance between each participant.
‘City Burials’ was released during the pandemic, not giving you time to tour properly for the album. Now that you have the opportunity to play these songs live, how did the audience embrace it? It felt like a very personal album to me and I really long to hear the album’s songs live.
We did a tour for this album at the end of last year. And sadly, that was the only tour that record got. I would´ve loved to have done a whole cycle for City Burials. It is a great piece, and it deserves it. It was very well received on that run, that we did together with “The Ocean” and “Cellar Darling”.
Your new creation, ‘Sky Void of Stars’, has received very positive feedback so far. When it was first released, you described it as a dynamic journey through vibrant darkness. I have to say that when I first listened to it, it gave me that feeling. Would you like to describe it a bit more? What is it that makes ‘your darkness’ vibrant?
I think it is the pure honesty of the darkness we portray. It has just the right strokes of the brush. Not too much and in your face. It´s kind of when darkness hits you in life, it´s often there lurking in the background. And in the cavities.
You were signed to Peaceville Records for a very long time, but the new record came out by Napalm Records. What was the reason for that? Was it time to open up a new chapter?
The reason for this is to try something new. They usually say that if it ain´t broken, but we felt like we could achieve something more by working with new people, coming in with other angles and fresh ideas.
How was the recording process of the new album? There are differences from the ‘City Burials’ one. Did you follow a different approach?
It was very much like we always have done. Jonas wrote the music and lyrics at his home studio. And when he feel like he has something to present to us, he either does it at the rehearsal room or send it over via the world wide web. It was lots of the earlier mentioned during the pandemic. As we spent lots of time down at the “Katatonia HQ”. When everything is written, it´s up to us others to learn and practice the songs at home, to be as prepared as one can be when entering the studio. And it´s not a fixed blue print that we need to follow into every detail. Jonas is open for ideas, and wants to have input.
The song ‘Birds’, along with the photo that accompanies it, is like a repeating cycle around this theme. Birds in different cultures can be described as a good or a bad omen. What are your thoughts on this? Does it play any special role in your life, or does it symbolize something?
It does symbolise something for me personally. And it´s how little control you have over your life in the grand scheme of things. You have the bird in your hand, just as you have your life. But all of a sudden, it can spread it wings and take off when you least expect it. And i´m not talking about death per say. But that major turn of events can wait around the corner.
Have you ever thought about having a live acoustic show here in Greece in an archaeological site, or an ancient theatre? When you released ‘Sanctitude’, I immediately imagined a live acoustic set in an ancient theatre here in Athens.
We haven´t discussed to do it especially in Greece. But we have lightly spoken about something similar to that Acoustic run we did many years ago. It was a fun tour, and also very challenging. Maybe the hardest, but also most rewarding, tour in my career.