Όπως έχει χαρακτηριστεί και στο παρελθόν ο δαίμων του λαούτου Jozef Van Wissem απάντησε γραπτώς και λακωνικώς στο RockinAthens και στην Silvia Eos σε κάποιες απορίες σχετικά με τι βρίσκεται στο μυαλό του ιδίου… Ή τουλάχιστον μας επιβεβαίωσε το μινιμαλιστικό τρόπο σκέψης του…
Πρώτα απ’ όλα θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για τον χρόνο σας και θα ξεκινήσω με μερικές απλές ερωτήσεις για το τι βρίσκεται πίσω από την μυστήρια φιγούρα του Jozef Van Wissem… Όλο αυτό το ερεβώδες concept που πλαισιώνει την εικόνα σας… Ήταν πάντα κομμάτι του εαυτού σας ή ίσως υπήρξε μια “έμπνευση”, η οποία πήρε σάρκα και οστά όσο περνούσαν τα χρόνια;
Το Έρεβος έρχεται φυσικά στη ζωή.
Γιατί επιλέξατε να παίζεται και να σπουδάσετε το λαούτο;
Λόγω του ρεπερτορίου του και επειδή έχει έναν ιδιαίτερο φανταστικό χαρακτήρα.
Πώς βιώσατε την συνεργασία με καλλιτέχνες όπως τον Jim Jarmusch, τον James Blackshaw και την Zola Jesus;
Όλοι είναι εξαιρετικά ταλαντούχοι άνθρωποι και ήταν τιμή μου να δουλέψω μαζί τους.
Παρά την αγνή ακουστική φύση του λαούτου έχετε προσθέσει ηλεκτρονικά στοιχεία στην μουσική σας. Τί σας έδωσε το έναυσμα να συνδυάσετε αυτά τα δύο;
Έπρεπε να ανεβάσω το επίπεδο του οργάνου και να προσθέσω κάτι διαφορετικό με σκοπό να αλλάξω αυτή την εικόνα αλά “Ρομπέν των Δασών” του Hollywood από την μια πλευρά και από την άλλη την ακαδημαϊκή του εικόνα. Άλλωστε ήταν ένα “pop” όργανο πριν το 1600. Γιατί όχι και τώρα;
Ειδικά στο καινούργιο σας album το ηλεκτρονικό στοιχείο είναι πιο δυνατό… Έχετε να μας πείτε κάτι περισσότερο σχεστικά με την καινούργια σας μουσική κυκλοφορία, “It Is Time For You To Return”; Υπάρχει περίπτωση να κάνετε κάτι τελείως διαφορετικό στο μέλλον;
Νιώθω ότι έκανα μια πιο άμεση και “ωμή” ηχογράφηση αυτή τη φορά επειδή έτσι ένιωθα. Είναι ένας δίσκος διαμαρτυρίας ενάντια στην σύγχρονη κοινωνία. Είναι ένας άσχημος κόσμος. Θα ξεκινήσω ένα album μόνο με ηλεκτρική κιθάρα αυτό τον χρόνο στο Martin Bisi Studios στο Brooklyn.
Έχετε πει στο παρελθόν ότι προσπαθείτε να είστε άμεσος και ωμός με την δουλειά σας, αποσκοπώντας στο να είστε αληθινός και διαφορετικός από τους άλλους. Πως τα καταφέρνετε μέχρι στιγμής;
Η μουσική μιλά από μόνη της.
Είναι πασιφανές ότι από την δουλειά σας δεν βλέπετε κάποια αντίθεση στο να δουλεύετε βαθιά μέσα σε ένα θέμα, ενώ μπορείτε να το πλάθετε και συνεπώς να το κάνετε την δικιά σας μοναδική δημιουργία. Έχετε συνθέσει μουσική για τα δικά σας προσωπικά albums, μουσική η οποία έχει συνοδεύσει έργα τέχνης, ακόμα και για ταινίες και παιχνίδια… Παρ’ όλα αυτά το δραματικό, μυστικιστικό και “θρησκευτικό” κομμάτι είναι πάντα παρόν… Υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος λόγος γι’ αυτό;
Ο λόγος είναι για τον ακροατή να κατανοήσει τα μυστικιστικά (μουσικά) γραπτά. Είναι μια δουλειά με πολλά επίπεδα και αυτό είναι μόνο ένα κομμάτι αυτού. Υποθέτω, με κάνει ευτυχισμένο το γεγονός, όταν οι άνθρωποι κατανοούν περισσότερα για την ιστορία και τους ενδιαφέρει περισσότερο η δουλειά αυτών των μυστικών συνθετών.
Ποιό είναι το τέλειο μουσικό αρχέτυπο για εσάς;
Ο Demis Roussos.
Η μουσική σας φαίνεται να πηγάζει από ένα μινιμαλιστικό μοτίβο έμπνευσης… Είναι αλήθεια ή ίσως υπάρχουν κάποια πράγματα στο μυαλό σας, που, σαν απλοί ακροατές σας, δεν μπορούμε να καταλάβουμε;
Η μουσική μου πηγάζει απλώς από κλασικά baroque θέματα και εγώ τα εξελίσσω.
Σε μερικές μέρες έρχεστε στην Ελλάδα για τρεις live εμφανίσεις. Έχετε να πείτε κάτι στο κοινό σας με σκοπό να κατανοήσουν καλύτερα το συναίσθημα αυτής της εμπειρίας; Ή ίσως κάτι το οποίο θα βοηθήσει το κοινό σας να καταλάβει την μουσική σας καλύτερα…
Ετοιμαστείτε να μπείτε σε μια κατάσταση έκστασης και ύπνωσης μέσω του λαούτου.
ΕNGLISH VERSION:
First of all I would like to thank you for your time and I would like to start with a few simple questions about what’s behind the mysterious figure of Jozef Van Wissem…
• All this dark concept that frames your image… Was it always a part of yourself or maybe it’s an “inspiration”, that took shape as the years passed by?
Darkness comes natural to life.
• Why did you chose to play and study specifically the lute?
Because of its repertoire and technique and because of its imaginary character.
• How did you experience the collaboration with artists such as Jim Jarmusch, James Blackshaw or Zola Jesus?
These are all highly talented people and it was an honor to work with them.
• Despite the pure acoustic nature of the lute you have added electronic elements in your music. What was the trigger to combine these two?
I need to update the instrument and put it in a different context to change the “Robin hood” Hollywood image on the one hand and its academic image on the other hand. after all it was a POP instrument before in the 1600s. Why not now?
• Especially in your new album the electronic element is stronger… Do you have to tell us something more about your new musical release, “It Is Time For You To Return”? Is there any chance to create something completely different in the future?
I feel I made a more direct and raw recording this time because that’s how I felt. It’s a protest record against contemporary society. It’s a bad world. I am making an all electric guitar album later this year in Martin Bisi studios in Brooklyn.
• You have said, in the past, that you are trying to be direct and raw in your music in order to be real and different from the others. How do you manage this fact so far?
• It is obvious from your work, that you see no contradiction in working deeply within a subject, while you are able to subvert it and make it consequently your own unique creation. You have composed music for your own albums, music that accompanied art, or even for movie and game soundtracks.. Even though the dramatic, mystical and “religious” part is always present… Is there any specific reason for that?
The reason is for the listener to find out about the mystical writings. It’s a layered work so that’s just one part of it. I guess it makes me happy when people find out about history and become interested in these mystic writers.
• Who or what is the perfect musical archetype for you?
Demis Roussos.
• Your music seems to be emanated from a minimalistic inspiration pattern… Is it true or there are -maybe- more things in your mind, that we can not understand only as simple listeners of your music?
My music emulates classical baroque lute themes and updates them.
• In a few days you are coming to Greece for three live perfomances. Do you have anything to say to your audience in order to catch the real feeling of this experience? Or maybe something that can make them understand your music better…
Get ready for lute trance hypnosis.