Η επαφή μου με το “Primal Energies”, νομίζω είναι ο ορισμός του “είχα πρόγραμμα”. Όλα ξεκίνησαν με την παρουσία μου στην προακρόαση του δίσκου, η συνέχεια δόθηκε με την δισκοκριτική και θα ολοκληρώθηκε με παρουσία μου στο release live του συγκροτήματος, στη σκηνή του Crow. Το μόνο, λοιπόν, που είχε απομείνει, ήταν και μία συνέντευξη με το συγκρότημα.
***
Αρχικά Σάββα να σας καλωσορίσω στο Rockin’Athens!
Καλώς σας βρήκαμε!
Πάμε τώρα να μιλήσουμε για το δίσκο. Αρχικά, να επαναλάβω ότι με εξέπληξε τρομερά ο νέος για δύο λόγους. Ο πρώτος έγκειται στο πόσο διαφορετικός είναι από τον προκάτοχο του, χωρίς όμως να φεύγει από το ύφος των Acid Death και δευτερευόντως ότι μετά από πολλές ακροάσεις, αντί να με κουράζει, με ενθουσιάζει περισσότερο και συνεχώς ανακαλύπτω κάτι καινούργιο. Επομένως, δε γίνεται να μην αναρωτηθώ αν υπήρξαν αλλαγές στη συνθετική διαδικασία, συγκριτικά με τα προηγούμενα albums.
Μας τιμά το να ακούμε τέτοια σχόλια! Αυτή είναι η μεγαλύτερη ανταμοιβή για ένα σχήμα. Θα συμφωνήσω, είναι διαφορετικός. Είναι πιο μελωδικός. Είναι πιο επιθετικός σε σημεία, αλλά και πιο χαλαρωτικός σε άλλα. Όλα αυτά μας προέκυψαν στην πορεία και τα αφήσαμε να εξελιχθούν. Συνθετικά, δε δουλέψαμε διαφορετικά από τα άλλα albums, δουλέψαμε, όμως, διαφορετικά στο κομμάτι της επεξεργασίας. Η προ-παραγωγή ξεκίνησε με την ολοκλήρωση του κάθε κομματιού. Αυτό μας βοήθησε στο να έχουμε αποτυπωμένο το υλικό και να επεμβαίνουμε κάνοντας αλλαγές, που τις δοκιμάζαμε ξανά και ξανά στο studio, προβάροντας. Έτσι φτάσαμε να έχουμε όλη την απαιτούμενη πληροφορία συγκεντρωμένη και οργανωμένη, πριν ξεκινήσουμε να ηχογραφούμε επισήμως. Εκεί φάνηκαν οι διαφορές με τις προηγούμενες δουλειές.
Θυμάμαι στην προακρόαση του δίσκου, τον Σάββα, να λέει ότι επιτέλους έσπασε και η γκίνια με τα labels και κυκλοφορείτε και 2ο album με την ίδια εταιρεία. Κάνοντας κάποιος και μία βόλτα στο site της 7us, θα δει το “Primal Energies” σε περίοπτη θέση. Τι ρόλο έπαιξε η εταιρεία σε αυτόν το δίσκο, πέραν τους προφανείς;
Το γεγονός του να χρειάζεται να αλλάζεις διαρκώς δισκογραφική στέγη ήταν κάτι που μας κόστισε, κακά τα ψέματα, είναι σα να μετακομίζεις από σπίτι σε σπίτι. Αυτό, βέβαια, δεν ήταν κάτι που επιδιώξαμε, προέκυπτε στις συνεργασίες που είχαμε κατά καιρούς με labels. Στην περίπτωση της 7hard/7us τα πράγματα είχαν διαφορετική τροπή, το συμβόλαιο ήταν 5-ετές και όλα είχαν κυλήσει ωραία με το “Hall Of Mirrors”. Χτίσαμε μια σχέση εμπιστοσύνης μαζί τους. Άκουσαν – 2οι μετά τον Tommy Vetterli – την προ-παραγωγή του Primal Energies και ξετρελάθηκαν. Για πρώτη φορά μας πίεσαν – με την καλή έννοια – λέγοντας μας “παιδιά αυτό το album πρέπει να βγει σύντομα!” Όπως αντιλαμβάνεσαι, δεν είχαμε κανένα λόγο να έχουμε διαφορετική άποψη. Έτσι προχώρησε η κυκλοφορία και μετά το 1995 υπό τη σημαία της αειμνήστου ΜΟLON LAVE Records είναι η εταιρεία, που μείναμε για παραπάνω από ένα albums!
Θα παραμείνω στο δίσκο και θα πάω λίγο στα πολλά και ιδιαίτερα guests, που θα συναντήσει κάποιος. Το πρώτο που «διακρίνεται» είναι το ότι δεν έχουν προστεθεί για το εφέ, αλλά παίζουν το δικό τους ξεχωριστό ρόλο στο «χτίσιμο» του κομματιού. Πείτε μου λίγο πως προέκυψαν αυτές οι ιδέες;
Η βάση σε όλα τα guests ήταν το να δοθεί ένας ιδιαίτερος τόνος στα κομμάτια που χρησιμοποιήθηκαν. Να γίνει το υπάρχον υλικό λίγο καλύτερο, φτάνει βέβαια να ταιριάζει αυτό που πάει να “κουμπώσει” πάνω του. Έτσι, λοιπόν, στο “My Bloody Crown” θέλαμε έναν πιο δραματικό τόνο στην εισαγωγή με τη χρήση γυναικείων φωνητικών από τη Nadja V., αλλά και κάτι το ξεχωριστό σαν main solo εξ ‘ου και η χρήση του σαξόφωνου.
Στο “Reality And Fear”, η ιδέα του Ντένη ήταν να υπάρξει το κιθαριστικό/ ακουστικό θέμα παιγμένο με σαντούρι… Εδώ σε θέλω τώρα… Πού να βρεις σαντούρι;! Από γνωστό του γνωστού ήρθαμε σε επαφή με την Ιωάννα Ρήγα, που όταν άκουσε την ιδέα μας λέει “καλό ακούγεται και εύκολο για εμένα”. Να σου πω την αλήθεια μείναμε άφωνοι με το πώς ακούστηκε μέσα στο κομμάτι! Στο ίδιο κομμάτι η απαγγελία πριν το σαντούρι από την Αλεξία Χριστοπούλου, αλλά και η “θεατρική” απαγγελία του Νίκου Βέβε, αμέσως μετά, έδωσαν τον τόνο που θέλαμε, βασιζόμενοι στο στιχουργικό θέμα του κομματιού. Όλα αυτά, βέβαια, υπό το πρίσμα του “ακούγεται ταιριαστό, δε χαλάει το σύνολο, το βάζουμε”.
Αν για το “Primal Energies” έχω έναν ενδοιασμό, αυτός ήταν πώς θα ακουστεί ζωντανά (η ερώτηση έγινε πριν το live). Αυτός ο ενδοιασμός μου δημιουργήθηκε και από τον «όγκο» μουσικής, που ακούγεται στα κομμάτια και από την πολυπλοκότητα των συνθέσεων. Εσείς από την πλευρά σας, νιώθετε πίεση για να τον αποδώσετε σωστά;
Φυσικά και αισθανόμαστε πίεση. Πλέον το να αποδίδεις ζωντανά το υλικό σου, σε όσο πιο κοντινή εικόνα του CD, είναι κανόνας, ή αν θες ό,τι άλλο είναι ημίμετρο. Και μην ξεχνάμε, το “Primal Energies” δεν είναι “ευκολάκι”. Χρειάζεται – και έχουμε κάνει – πολλή δουλειά για να αποδοθεί σωστά. Αλλά στο σανίδι κρίνεται ο παίχτης!
Πέραν από σας που είχατε τον καθοριστικότερο ρόλο στην δημιουργία αυτού του δίσκου, συμβολή είχαν και άλλοι άνθρωποι. Με κάποιους από αυτούς να έρχονται μέσα από την σκηνή μας (από τους σημαντικότερους ο καθένας στον τομέα του) και κάποιους από τη διεθνή, πώς έγινε η επιλογή τους;
Εδώ έχουμε να κάνουμε τώρα με το “πώς θέλεις να δουλέψεις”. Τα τύμπανα ηχογραφήθηκαν στα Devasoundz, με μηχανικό ήχου τον Foti Benardo. Αντικειμενικά τώρα, δε θα εμπιστευόμασταν άλλον εδώ στην Ελλάδα για αυτό το κομμάτι δουλειάς! Όλα τα υπόλοιπα, κιθάρες, μπάσα, φωνές, πλήκτρα, τα γράψαμε στο δικό μας, στο S.I.A. Recordings και εκεί ανέλαβα εγώ (Σάββας Μπετίνης).
Με τον Tommy Vetterli είχαμε ήδη μιλήσει από το 2016 στο ιταλικό tour, που είχαμε κάνει με τους CORONER, μας είχε κάνει σαφές το ότι πρέπει πρώτα να ακούσει την προ-παραγωγή, αν και ήδη μας είχε ακούσει live. Όταν την άκουσε το 2018, μας λέει “Πολύ ωραία! Πάμε!” Έτσι έκατσε στη θέση του CO-Producer και κανονίζοντας τα της μίξης/mastering με τον Martin Zeller, μηχανικό ήχου των CORONER, ένας άνθρωπος που επίσης μας είχε ακούσει live. Ήταν αν θέλεις και λίγο θέμα οργάνωσης παραγωγής το να ρολάρει όλο αυτό σωστά. Η κατάληξη ήταν αυτό το album να έχει για μας τον πιο γεμάτο ήχο και πιο στρωτή κύλιση από κάθε προηγούμενο.
Συνδέοντας το παρόν με το μέλλον, στην προακρόαση είχατε πει ότι σκοπεύετε να χτίσετε πάνω στον ήχο του “Primal Energies”. Αρχικά, θα ήθελα να μου το αναλύσετε λίγο αυτό και να ρωτήσω αν υπάρχουν ήδη ιδέες για τον επόμενο δίσκο;
Η αλήθεια είναι ότι με αυτό το album ανοίξαμε νέες πόρτες στο μυαλό μας και μουσικά και στιχουργικά. Φυσικά είναι πολύ νωρίς να μιλήσουμε για ό,τι μεταγενέστερο, σίγουρα όμως, πράγματα που ανακαλύψαμε με αυτό το album, θα τα αξιοποιήσουμε στο μέλλον. Ας μην πούμε ακόμα τίποτα, καλύτερα να φανούν όλα στην πορεία.
Φαίνεται, λοιπόν, ότι η τελευταία σας κυκλοφορία είναι ένα βαρύ και αποτελεσματικό όπλο στα χέρια σας. Πώς σκοπεύετε να το εκμεταλλευτείτε;
Εν αρχή με το σανίδι. Γιατί εκεί κρίνεται η αξία μιας μπάντας. Ήδη έχουμε αρχίσει να δρομολογούμε τα επόμενα live και έπεται καλή συνέχεια και από Σεπτέμβρη. Ήδη είναι έτοιμο – με λίγες διορθώσεις – το 2ο official video για το ομώνυμο κομμάτι και δρομολογείται άλλο ένα – 3 στο σύνολο – και…. έχουμε ακόμα δρόμο!
To 2011 οι Acid Death αναδύθηκαν μέσα από τις στάχτες τους και γύρισαν ποιο δυνατοί από ποτέ, το 2019 μοιάζουν να κάνουν ένα ακόμα reboot, αυτήν την φορά στον ήχο τους, υπάρχει στον ορίζοντα καμία άλλη αλλαγή που θα έπρεπε να ξέρουμε;
Προς το παρόν, όχι. Αν και προσωπικά δεν το βλέπω σαν “reboot”, περισσότερο σαν φυσική εξέλιξη. Ξέρεις, είναι ωραίο να βλέπεις ότι έχεις ακόμα να πεις πολλά, αλλά και να μην ξεχνάς από πού ξεκίνησες. Για εμάς το death metal ήταν και θα είναι η βάση που θα “πατάμε”, για να εξελισσόμαστε.