*Και τι μπορείς να κάνεις τελικά;
Το Facebook, όπως και η Google πριν από αρκετά χρόνια, πέρασε από το στάδιο της ανάπτυξής του και της διείσδυσής του στην αγορά. Τι σημαίνει αυτό; Στα πρώτα χρόνια του, θα βρεις αρκετές ιστορίες επιτυχίας επιχειρηματιών πάσης φύσεως και -στην περίπτωσή μας- καλλιτεχνών που έχτισαν το όνομα και τη φήμη τους παράλληλα με την ανάπτυξη των social media. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι Arctic Monkeys. Όμως, όπως και στην περίπτωση της Google, έτσι και στην περίπτωση του Facebook, ο υπερπληθυσμός που αποτελεί πλέον το κυριότερο χαρακτηριστικό τους, καθιστά ολοένα και πιο σπάνιες, τέτοιες ιστορίες επιτυχίας. Πολλές, μάλιστα, από τις υπηρεσίες που είδαμε να περνάνε από τις οθόνες μας εξαφανίστηκαν, τελικά, στο πέρασμα του χρόνου. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το MySpace που, σήμερα, δεν γνωρίζω κανέναν να χρησιμοποιεί ενεργά.
Ας πάμε όμως στα δικά μας. Το πλήθος των invitations που δεχόμαστε κάθε ημέρα από συγκροτήματα που θέλουν να κάνουμε like στη σελίδα τους ή να πάμε στο event τους μεγαλώνει μέρα με τη μέρα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να προσέχουμε ολοένα και λιγότερα από αυτά και τελικά οι προσπάθειες ενός συγκροτήματος ίσως και να αποβούν άκαρπες, καθώς αυτό επιδίδεται στην προσπάθεια να γίνει γνωστό. Το δε ποσοστό αυτών που εμφανίζονται στο News Feed σου γίνεται ολοένα και μικρότερο αφού οι χρήστες είναι περισσότεροι ενώ το Facebook, στην προσπάθειά του να διατηρήσει υψηλά τα έσοδά του, κάνει ολοένα και πιο δύσκολη την εμφάνιση posts για τα οποία δεν έχει καταβληθεί το κατάλληλο αντίτιμο. Όπως θα έχετε προσέξει, αυτά που γίνονται…viral δωρεάν, είναι συνήθως posts με παραπλανητικούς τίτλους ή πολύ σημαντικές ειδήσεις όπως για παράδειγμα ο θάνατος ενός τεράστιου καλλιτέχνη όπως ο Robin Williams.
Το Facebook μετατρέπεται σιγά σιγά σε μία τηλεόραση δεύτερης γενιάς, που σημαίνει ότι πρέπει να επενδύσεις μεγάλα ποσά για διαφήμιση, τα οποία συνήθως έχουν οι μεγάλοι παίκτες. Από την πλευρά του χρήστη και αποδέκτη του διαφημιστικού μηνύματος, η ροή της πληροφορίας είναι τέτοια, που το Facebook ενδείκνυται πια για εταιρείες που στοχεύουν σε ευρύ κοινό και η αγορά των προϊόντων τους δεν απαιτεί ιδιαίτερη επεξεργασία πριν συντελεστεί. Παράδειγμα η Coca Cola ή προϊόντα όπως τα Lays κατά τη διάρκεια του Παγκοσμίου Κυπέλλου. Εάν θες να στοχεύσεις σε εξειδικευμένο κοινό, όπως είναι το metal και το rock κοινό, ειδικά στη χώρα μας, πρέπει να προσέξεις λίγο παραπάνω.
Σίγουρα, δεν είμαστε σε θέση να προβλέψουμε το κατά πόσο το Facebook ή οποιαδήποτε άλλη πλατφόρμα θα παραμείνει για πολύ ακόμη στη ζωή μας, μπορούμε όμως να βοηθήσουμε με κάποια tips για τα συγκροτήματα που πονοκεφαλιάζουν κάθε φορά που πρέπει να παρατήσουν τη δουλειά στο studio για να μπουν στο Facebook.
– Δεν έχει νόημα να κάνεις share στο page σου κάποιο event ή το cover image της σελίδας σου. Είναι αυτά στα οποία το Facebook δεν επιτρέπει να διαδοθούν (reach) κατά τον ίδιο τρόπο με οποιοδήποτε άλλο post. Ο λόγος; Τα events δεν προωθούνται ακριβώς γιατί το Facebook θέλει να πληρώσεις. Σε ό,τι αφορά το cover image, το Facebook ξεκαθαρίζει στους όρους του ότι δεν πρέπει να χρησιμοποιούνται για διαφημιστικούς σκοπούς. Έμπρακτα δε, το reach του δεν είναι πάνω από το 10% αυτού που θα είχε ένα οποιοδήποτε post.
-Αν αποφασίσεις να πληρώσεις για κάτι, ΜΗΝ το κάνεις στα τυφλά. Το Facebook δίνει τη δυνατότητα να ορίσεις πάρα πολλές παραμέτρους του σε ποιους χρήστες του θα “παίξει” η διαφήμιση, ούτως ώστε να ορίσεις το target group σου. Για παράδειγμα, δεν έχει κανένα νόημα να πληρώσεις 15€ και να επιλέξεις ως target group όποιον κατοικεί στην Αθήνα. Μπορείς, βάσει των like που έχουν κάνει όσοι κατοικούν στην Αθήνα, να στοχεύσεις μόνο σε όσους έχουν κάνει like στο συγκρότημά σου ή/και στους φίλους τους καθώς και πολλές άλλες παραμέτρους που μπορείς να ορίσεις εσύ. Κάνε ένα υποτυπώδες marketing plan απαντώντας στην εξής ερώτηση. Ποιοι, πέραν των φίλων σου, εκτιμάς ότι θα πληρώσουν για να δουν το συγκρότημά σου;
-Να γράφω στα Ελληνικά ή στα Αγγλικά; Θα προτείναμε και τα δύο αφού η μουσική που αγαπάμε είναι διεθνής. Παρ’ όλα αυτά, αν θες να δεις τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των 2000 φίλων της μπάντας σου, η επιλογή Insights σου δίνει αυτή τη δυνατότητα είτε θες να δεις την ηλικιακή κατανομή, τον τόπο καταγωγής καθώς και άλλα ακόμη.
– Καλό θα είναι να μην επαναλαμβάνεσαι. Το Facebook ακριβώς επειδή θέλει να πληρώσεις, δεν θα διαδώσει με τον ίδιο τρόπο ένα post που εμφανίζεται για πρώτη φορά στο page σου με ένα που έχεις ήδη ανεβάσει την προηγούμενη ημέρα.
-Αν είσαι τυχερός και δουλεύεις full time παράλληλα με το συγκρότημά σου, δεν έχει κανένα νόημα να postάρεις updates για το συγκρότημά σου, την ώρα που έχεις βάλει πυτζάμες και είσαι έτοιμος για ύπνο. Κοίτα λίγο το chat σου. Πότε βλέπεις να κορυφώνεται ο αριθμός των χρηστών μέσα στην ημέρα; Τι, είσαι στη δουλειά; Το Facebook σου επιτρέπει να κάνεις schedule ένα post και αυτό θα ανέβει στην ημερομηνία και την ώρα που θα ορίσεις εσύ.
Αυτά για σήμερα!
Χρήστος Ζαρκαδάκης