Κοιτάζεις μηχανικά την οθόνη του κινητού σου, στην προσπάθειά σου να προλάβεις μία ακόμη άνευρη ημέρα, που μοιάζει να «βιάζεται» να παραδοθεί στην επόμενη. Συνειδητοποιείς πως το ενδεχόμενο ο Απρίλης να πάει εξίσου «άκλαυτος» με τον Μάρτη, είναι ρεαλιστικό, σχεδόν απειλητικό. Η απαγόρευση της κυκλοφορίας, μας έχει συστήσει σε μία νέα μορφή πραγματικότητας, με την οποία καλούμαστε να συμφιλιωθούμε προκειμένου να εξέλθουμε αλώβητοι, από τη νοσηρότητα που έχει διασπείρει η πανδημία του κοροναϊού. Και μέσα στο χάος που αυτή έχει προκαλέσει στην ανθρωπότητα, υπάρχει μία ομάδα ατόμων που προσπαθεί κι εκείνη με τη σειρά της, να επιβιώσει οικονομικά: αυτή των μουσικών.
Live εμφανίσεις, tours και festivals συνεχίζουν να αναβάλλονται ή να ακυρώνονται, προκαλώντας οικονομική ασφυξία κι αβεβαιότητα στους μουσικούς. Κι ενώ συμμεριζόμαστε τους αγαπημένους μας καλλιτέχνες, σκεφτείτε για μια στιγμή τους άδειους συναυλιακούς χώρους, που αναγκάζονται επίσης να συμπορευτούν με αυτή τη νέα μορφή κρίσης, ως απόρροια της πανδημίας και του επιβαλλόμενου εγκλεισμού. Με τις μπάντες να μη μπορούν να παίξουν, τα venues βάζουν προσωρινά λουκέτο στις θύρες τους, με το μέλλον των εργαζομένων να καθίσταται αβέβαιο.
Προκειμένου οι άνθρωποι του χώρου της μουσικής να ενισχυθούν οικονομικά σε αυτές τις δύσκολες ημέρες που διανύουμε, εντοπίσαμε ορισμένους από τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να τους παρέχουμε, έστω κι εξ’ αποστάσεως, οικονομική στήριξη και ψυχική αναπτέρωση:
Δεδομένου ότι τα συγκροτήματα δεν πραγματοποιούν lives, με αποτέλεσμα να αδυνατούμε να τους ενισχύσουμε αγοράζοντας το εισιτήριο του θεάματος, μια «εναλλακτική», διαδικτυακή επίσκεψη στο online store τους, αποτελεί έναν ικανοποιητικό τρόπο ενίσχυσης. Αγοράζοντας t-shirts, CDs, βινύλια και άλλα προϊόντα από το ηλεκτρονικό κατάστημα της εκάστοτε μπάντας, σημαίνει πως μεγαλύτερο μερίδιο των εσόδων, πηγαίνει απευθείας στους μουσικούς.
Εάν κάποιο απ’ τα φιλικά προσκείμενα προς εσάς συγκροτήματα πρόκειται να κυκλοφορήσει το album του αργότερα εντός του έτους, το pre-order του, εφόσον είναι διαθέσιμο είτε στο website τους, είτε στο iTunes, είτε σε οποιαδήποτε άλλη πλατφόρμα, αποτελεί μία ακόμη καλή λύση για να τους προσφέρετε μία «πνοή» ανακούφισης.
Μαζί με τις μπάντες και τους συναυλιακούς χώρους, εξίσου φαίνεται πως έχουν πληγεί και τα Record Stores. Προκειμένου να αποφευχθεί η οικονομική τους «αποσύνθεση», μπορείτε να συνεχίσετε να πραγματοποιείτε τις αγορές σας, από το online κατάστημά τους, εφόσον αυτό είναι υπαρκτό. Επιπροσθέτως, η συνέχιση της αγοράς εισιτηρίων για τα θεάματα του καλοκαιριού (που δεν αναμένεται να μην διεξαχθούν) και των επικείμενων μηνών, είναι ικανή να προσφέρει στήριγμα τόσο στα venues και τους promoters, όσο και στα ίδια τα συγκροτήματα, ειδικότερα στην περίπτωση που πρόκειται για κάποιο εγχώριο act.
Κι ενώ ενθαρρύνετε τον εαυτό σας και τον περίγυρό σας να συνεχίσει να πραγματοποιεί τις αγορές του από τα online stores των συγκροτημάτων, μη ξεχνάτε φυσικά το Bandcamp. Πέραν του ότι ο ιστότοπος αποτελεί ένα «χρυσωρυχείο» μουσικής, το Bandcamp λαμβάνει μόνο το 15% του κέρδους από τις ψηφιακές πωλήσεις και το 10% από το merch, πράμα το οποίο συνεπάγεται το μεγαλύτερο όφελος των ίδιων των καλλιτεχνών. Μία ακόμη «ευεργετική» δυνατότητα της πλατφόρμας, είναι εκείνη της συνδρομής, καθώς μέσω του μηνιαίου ή ετήσιου subscribtion, τα συγκροτήματα δύνανται να έχουν έσοδα, με αντάλλαγμα την πρόσβαση του κόσμου σε πλούσιο υλικό από recordings, demos, live shows, συνεντεύξεις κ.α.
Με τα music streams, να καταγράφονται εμφανώς μειωμένα τις τελευταίες ημέρες, παρά το γεγονός ότι αφιερώνουμε ολόκληρο το 24ωρο στο σπίτι, με μικρές εξαιρέσεις, η ενίσχυση του streaming, είναι ικανή να βοηθήσει τους μουσικούς σε έναν περιορισμένο μεν, αλλά υπαρκτό βαθμό.
Μπορεί μέσω της συγκεκριμένης ενέργειας οι καλλιτέχνες να μην αποκτήσουν οικονομικό όφελος, ωστόσο είναι ικανοί να εδραιώσουν την παρουσία τους ακόμη και σε μία περίοδο κατά την οποία η παύση των shows, καλλιεργεί το ενδεχόμενο να τους «ξεχάσουμε». Ή και όχι. Όπως και να ‘χει, ο συντονισμός και η παρακολούθηση των livestreams τα οποία αρκετοί μουσικοί επιλέγουν να πραγματοποιήσουν σε πλατφόρμες όπως το YouTube και το Facebook, έναντι της φυσικής παρουσίας τους σε κάποιο venue, είναι ικανός να μας φέρει «πιο κοντά», αναζωπυρώνοντας την επιθυμία μας να τους ανταμώσουμε και να τους ενισχύσουμε και πάλι στον έξω κόσμο, όταν παρέλθει ο εγκλεισμός.
Μπορεί στην ελληνική πραγματικότητα οι τεχνικοί ζωντανών εκδηλώσεων να παραμένουν «ξεκρέμαστοι» από το κράτος, όντας εκτός των εκτάκτων μέτρων οικονομικής ενίσχυσης, ωστόσο, στο εξωτερικό, ορισμένοι επίσημοι φορείς έχουν δημιουργήσει πόρους προκειμένου να παρέχουν οικονομική στήριξη στους μουσικούς και σε όσους εργάζονται στη μουσική βιομηχανία. Το “Help Musicians” έχει δημιουργήσει το Coronavirus Financial Hardship Fund, με σκοπό να απαλύνουν τις οικονομικές πιέσεις με τις οποίες έρχονται αντιμέτωποι πολλοί μουσικοί στην Αγγλία. Η πραγματοποίηση δωρεών επομένως, είναι μία ακόμη έμπρακτη και σημαντική κίνηση για την στήριξη των συγκροτημάτων του εξωτερικού.