Με αφορμή την έλευση των Negură Bunget, η Silvia Eos μίλησε με τον Gabriel Mafa (κατά κόσμον Negru), ιδρυτικό μέλος των Ρουμάνων black metallers. Διαβάστε παρακάτω τι απάντησε στις ερωτήσεις της για τη μουσική τους, τις επιρροές τους αλλά για τα υπόλοιπα μέρη της “Transilvanian Trilogy”.
Πρώτα απ’ όλα θα ήθελα να σε ευχαριστήσω για το χρόνο σου κι ελπίζω μέσα από τις ερωτήσεις αυτές να μάθω περισσότερα για τους Negură Bunget, αυτή τη μαύρη ομίχλη που ξεχειλίζει από ένα βαθύ, σκοτεινό και πυκνό δάσος… Πιστεύεις ότι το ethnic στοιχείο είναι απαραίτητο προκειμένου να εκφράσεις την ισχυρή σκοτεινή παρουσία της έντασης της φύσης στη μουσική σας;
Πιστεύω ότι το τοπικό στοιχείο στη μουσική μας, δεν είναι απαραίτητα ένα ethnic στοιχείο. Θα έλεγα καλύτερα ότι συνδυάζουμε την ιστορία του τόπου μας, τις παραδόσεις και τη φύση σε ευρύτερα πλαίσια μέσω της μουσικής. Είναι η σύνδεσή μας με έναν συγκεκριμένο τόπο που μας χαρακτηρίζει και μας έχει ενδυναμώσει.
Σε τι πιστεύεις υπολείπεται η εποχή μας συγκριτικά με το ένδοξο και αγνό παρελθόν που όλοι αναπολούμε;
Πάντοτε υπάρχει μια ισορροπία σε σχέση με το παρόν και το παρελθόν. Για παράδειγμα, δεν θα ήθελα να ζω στο παρελθόν, υπάρχουν τόσες πολλές ευκαιρίες γύρω μας στην εποχή που ζούμε. Υπάρχει ένας εύκολος και άμεσος τρόπος ζωής που οι πρόγονοί μας γνώριζαν πολύ καλά. Είναι η σύνδεση του ανθρώπου με τη φύση, στην οποία όλα τα πράγματα βρίσκουν το σωστό μέτρο. Στη Ρουμανία υπάρχουν ακόμα μερικά απομονωμένα μέρη που οι άνθρωποι διατήρησαν τους παλιούς τρόπους ανέγγιχτους από τον μοντέρνο πολιτισμό.
Είναι προφανές ότι από τη δημιουργία του album “Om” και μετά το 2006 ο ήχος σας έχει αλλάξει. Ήταν σαν να ανέλαβαν νέοι “δαίμονες” στη δημιουργία ενός αριστουργήματος. Έπαιξε κάποιον ιδιαίτερο ρόλο σε αυτό ο Sol Faur; Τι ήταν εκείνο που σας ενέπνευσε να δημιουργήσετε το “Om”;
Πάντοτε, κάθε φορά σε κάθε album ήταν ομαδική η προσπάθεια, μερικές φορές όταν τα πράγματα βαίνουν καλώς οι άνθρωποι το παίρνουν σα δεδομένο και ξεχνούν την πραγματικότητα. Δε διστάζω να κάνω επιλογές και είναι διαρκώς ζήτημα επιλογής και ρίσκου όταν κάνεις κάτι για πρώτη φορά. Στο “Om” κάθε ένας από εμάς έφερε κάτι δικό του στο τελικό αποτέλεσμα. Ποτέ δεν ξέρεις πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα, το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να συγκεντρωθείς και να προσπαθήσεις να κάνεις το καλύτερο που μπορείς σε κάθε δουλειά που θα δημιουργήσεις.
Παρά τις αλλαγές στα μέλη της μπάντας, το “Vîrstele Pamîntului” ήταν επίσης ένα εξαιρετικό album και κάτι σαν πρόλογος στο “Tău”. Είσαι αρκετά ευχαριστημένος με το “Vîrstele Pamîntului”; Τι σας έκανε να αναδημιουργήσετε τα πάντα από την αρχή;
Και πάλι, τα πράγματα μάλλον κύλησαν φυσικά, ακόμα κι αν δεν το αντιλαμβανόμασταν. Κάθε βήμα που κάναμε στην ιστορία και την εξέλιξή μας ως μπάντα, προετοίμασε και επηρέασε κατά κάποιον τρόπο την ανάπτυξή μας. Ακόμα και οι δύσκολες στιγμές είναι σημαντικές, αυτές είναι που καθορίζουν τον χαρακτήρα σου. Εντελώς αναπάντεχα, ήταν το “Vîrstele Pamîntului” που έλαβε πολύ καλύτερες κριτικές στα μέσα ενημέρωσης από το “Om”, και μας προχώρησε ένα βήμα παραπέρα ως μπάντα. Ήταν σα να εξαπολύθηκε μια ενέργεια που έφερε νέες προοπτικές για εμάς ως συγκρότημα.
Θα μου επιτρέψεις να ρωτήσω, ποιος είναι ο τρόπος που προτιμάς να γράφεις μουσική; Έχεις κάποιους συγκεκριμένους ρόλους στη σύνθεση;
Βέβαια, ο καθένας έχει τη δυναμική του. Πάντα ξεκινώ με το concept πίσω από τη μουσική, μετά κάνω εικόνα μια ολοκληρωμένη φόρμα για τη μουσική κι έπειτα ο καθένας από εμάς το μετατρέπει σε κάτι πραγματικό, γεμίζοντας τα κενά, βρίσκοντας νέες προοπτικές. Είναι μια περίπλοκη διαδικασία, χωρίς κανόνες, που ο καθένας μπορεί να προτείνει ιδέες και να τα αλλάξει όλα.
Ήταν δύσκολο να ξεκινήσετε και πάλι με τέτοια ένταση, με την ολοκληρωτική επαναφορά της μπάντας το 2013; Τι έμαθες από αυτό;
Έμαθα ότι οι άνθρωποι έχουν διαφορετικούς στόχους κι ενδιαφέροντα, και αυτά μπορούν να αλλάξουν με την πάροδο του χρόνου.. και ότι ο καθένας είναι ελεύθερος να ακολουθήσει το ένστικτό του.
Οπότε, από το “From Transilvanian Forest” (demo) του 1995 στο “Tău” και στο “Transylvanian Spirituality”. Νομίζω ότι η πρόοδος είναι εμφανής ακόμα και από τον τίτλο. Περπατήσατε από το σκοτεινό δάσος στο Φως. Το “Tău” είναι το πρώτο μέρος από την συλλογή “Transilvanian Trilogy”. Τι να περιμένουμε από αυτό ως κοινό;
Το “Tău” είναι το πρώτο μέρος από την τριλογία κι έχει να κάνει με την Τρανσυλβανία που μας έχει εμπνεύσει όλα αυτά τα χρόνια. Επικεντρώνει σε συγκεκριμένα μέρη με τους μύθους και τους θρύλους τους. Καταγόμενοι από ένα τόσο αμφιλεγόμενο μέρος, όπως η Τρανσυλβανία, παρατηρήσαμε ότι ο κόσμος μας ρωτάει συνεχώς γι’ αυτό, έχοντας πολλές διαφορετικές εντυπώσεις γι’ αυτό στο μυαλό τους. Έχοντας διερευνήσει την τοπική ιστορία και πνευματικότητα από τα πρώτα χρόνια μας ως μπάντα, αισθανθήκαμε ότι κατά κάποιο τρόπο χρωστάμε να παρουσιάσουμε την προσωπική μας εικόνα για το τι σημαίνουν όλα αυτά για εμάς. Και ως εκ τούτου, μας ήρθε η ιδέα για την τριλογία, η οποία διερευνά το concept της Τρανσυλβανίας όχι μόνο μέσω της μουσικής και των στίχων, αλλά και οπτικά. Το πρώτο μέρος της τριλογίας, επικεντρώνει στα φυσικά στοιχεία, μέσω της εξερεύνησης κάποιων συμβολικών τοποθεσιών. Το δεύτερο μέρος της τριλογίας, θα επικεντρώνει στο ανθρώπινο στοιχείο, στις παραδόσεις, στις πρακτικές και στις αντιλήψεις που διαμόρφωσαν τον πνευματικό ορίζοντα των ανθρώπων που ζουν σε αυτούς τους τόπους. Τέλος, το τρίτο και τελευταίο μέρος, θα επικεντρώνει στην ιδέα και το concept που έκαναν αυτούς τους τόπους αθάνατους. Κάθε μέρος είναι διαφορετικό, αλλά όλα μαζί θα προσφέρουν μια αρκετά λεπτομερή εικόνα.
Το “Tau” είναι η πιο πρόσφατη δουλειά σας, η οποία αποτελεί το “A Journey To Transylvanian Spirituality”. Δεν γνωρίζει αρκετός κόσμος πολλά για το πνευματικό στοιχείο στα Βαλκάνια και την Βορειοανατολική Ευρώπη. Συνδέουν την πνευματικότητα και το folklore με τα ήδη γνωστά στις χώρες της Ανατολής. Προσωπικά πιστεύω ότι είναι κάτι εντελώς διαφορετικό. Ποια είναι η γνώμη σου γι’ αυτό; Και μπορείς, σε παρακαλώ, να προσπαθήσεις να εξηγήσεις στο κοινό, ποιο είναι το πραγματικό νόημα πίσω από τη φράση “Transylvanian Spirituality”;
Φυσικά κάθε τόπος έχει τις δικές του παραδόσεις και πνευματικές αντιλήψεις, και αν και έχουν παρόμοια μοτίβα, με κάποιον τρόπο ο χαρακτήρας τους είναι γνήσιος. Είναι το ίδιο με το τοπικό μας στοιχείο, και είμαι σίγουρος με άλλα επίσης. Πάντα μας γοήτευαν αυτά τα άγνωστα μέρη… Είμαστε αρκετά τυχεροί που υπάρχουν ακόμα μέρη εδώ στην Ρουμανία, όπου ο κόσμος φαίνεται να ζει την ίδια απλή ζωή, όπως ζούσαν εκατοντάδες χρόνια πριν, σε πλήρη αρμονία με το σύμπαν. Φυσικά αυτά τα μέρη είναι σχεδόν υπό εξαφάνιση, και γι’ αυτό η δουλειά μας μπορεί να ειδωθεί σαν μια διαδικασία διατήρησης τους με διάφορους τρόπους. Η “Transylvanian Spirituality” αποτελεί ένα προσωπικό concept που δημιουργήσαμε για να περιγράψουμε κάπως το background μας και την έμπνευσή μας. Είναι ένα συγκρότημα πρακτικών, αντιλήψεων και παραδόσεων συγκεντρωμένων γύρω από αυτές τις περιοχές στη διάρκεια των χιλιετιών.
Ειδικά στην black metal μουσική, τα αρχέτυπα στοιχεία σε μια μπάντα είναι συνυφασμένα με το δάσος, το σκοτάδι και την ένταση της φύσης – τουλάχιστον μεταφορικά. Πρώτα απ’ όλα, τι πιστεύεις για την υπερβολική κοινοποίηση αυτής της εικόνας; Πιστεύεις πραγματικά ότι ο άνθρωπος είναι ικανός να κατανοήσει και να υιοθετήσει το αληθινό απόκρυφο των φυσικών φαινομένων και της ενέργειας της φύσης;
Πιστεύω στο μυστήριο και στην ικανότητα του ανθρώπου να κατανοήσει μερικά από τα μυστήρια του σύμπαντος. Όσον αφορά τη φύση, κάποια μυστήρια πρέπει να παραμείνουν μυστήρια, ενώ άλλα αποκαλύπτονται στα μάτια μας μόνο όταν έχουμε το “σωστό μάτι” για να τα κοιτάξουμε. Όπως έχει πει ο Ρουμάνος φιλόσοφος Lucian Blaga, «δεν συνθλίβω το στεφάνι των θαυμάτων του κόσμου/ και δεν σκοτώνω με τη σκέψη μου τα μυστήρια που αποκαλύπτονται μπροστά μου».
Και τέλος, έχεις να μοιραστείς κάτι με το ελληνικό κοινό προτού καταφθάσεις στη χώρα μας;
Είναι ωραίο να βλέπεις να συμβαίνει επιτέλους αυτό, πάντοτε θέλαμε να έρθουμε και να παίξουμε εδώ, να βιώσουμε την εμπειρία του τόπου και των ανθρώπων. Ελπίζω η αναμονή να άξιζε τον κόπο τελικά, και για τις δύο πλευρές.
***
ΕΝGLISH VERSION:
First of all I would like to thank you for your time and I hope through these questions I can seize the opportunity to learn more about “Negură Bunget”, the black fog coming from a deep dark dense forest… Do you find the “ethnic” element necessary to express the powerful dark presence of an intense nature in your music?
I think the local element in our music isn’t necessary at ethnic thing, I’d say we rather combine our local history, traditions and nature into general concepts through music. It is our connection with a certain place that makes us who we are and empowered us.
What do you think our era lacks compared to the glorious and pure past we all reminisce?
There’s always a balance comparing the present with the past. I wouldn’t want to live in the past for example, there are some many opportunities around the times we live in. Although there is an easy and direct way of living that our ancestors understood very well. It is the connection with nature and man where all things have the right measure. In Romania there are still some isolated places where people preserved the old ways untouched by the modern civilization.
It is obvious that by the time you created the album “Om” and after 2006 your sound had changed. It was like new “demons” took over to create a masterpiece. Did Sol Faur played an important role on this? And what was the trigger, that inspired you all to create “Om”…?
There always have been a team effort each time with each album, sometimes people when things turn good seems to take more credit than invested in reality. I don’t hesitate to make choices and it is all the time a matter of choice and risk also when doing something for the very first time. With “Om” every one of us brought a personal contribution to the final outcome. You never know how things will turn out, you can only focus and put your best into each single work you create.
Despite the changes on your band’s members “Vîrstele Pamîntului” was also a great album and something like a prologue to “Tău”. Are you pleased enough with “Vîrstele Pamîntului”? What made you re-create everything from the beginning?
Again, things rather flow naturally, even if we’re not aware. Every step we took in our history and evolution as a band prepared and influenced somehow our development. Even the difficult moments are important, those are the ones that define your character. Surprisingly it was “Vîrstele Pamîntului” that god much better reviews in the media than “OM”, and even pushed us further as a band. It was like a new energy unleashed and brought new perspectives for us as a band.
If I may ask, how do you exactly prefer to write your music? Do you have specific roles in composition?
Sure, we all have our strengths. I always start with the concepts behind the music, then picture an overall shape concerning the music and then each of us make it all happen by filling the blanks, coming with new perspectives. It’s a rather complex process, without any rule, and anybody can come with ideas and change it all up.
Was it hard to start again intensely, with a complete reset of the band in 2013? What did you learn from it?
I learnt that people have different goals and interests, and those can change over the years… and that everyone is free to follow his instincts.
So, From Transilvanian Forest (demo) in 1995 to “Tău”, to “Transylvanian Spirituality”. I think the development is obvious even from the title. You walked through the dark forest to the Light. “Tău” is the first part of the Transilvanian Trilogy. What must we expect from this, as your audience?
“Tau” is the first part of the Transilvanian Trilogy and it is about the lands of Transilvania that inspires us over the years. It focuses on specific places with their myths and legends. Coming from such a controversial place as Transilvania we noticed people are asking us all the time about it, and also have all kinds of ideas in their mind about it. As we’ve also explored the local history and spirituality since our very beginnings as a band, we felt somehow we owe it to present a personal vision on what all this means to us. And hence we came up with the trilogy concept, which explores the Transilvanian concept not only through music and lyrics, but also visually. The first part of the trilogy focuses on the natural elements, by exploring some symbolic places. The second part of the trilogy will focus on the human element, on the traditions, practices and beliefs that shaped the spiritual horizon of the people living on these lands. Finally, the third and final part will focus on the idea and concept that made those lands immortal. Each part is quite different, but put all together should offer a pretty detailed view.
“Tău” is your newest work, which is “A Journey To Transylvanian Spirituality”. Not a lot of people know a lot about spirituality in Balkans and in Northern East Europe. They link their spirituality and folklore with the already known eastern ones. Personally I think it’s something a lot different. What’s your opinion about it? And can you, please, try to explain to your audience what is the true meaning behind the phrase “Transylvanian Spirituality”?
Of course each land has its own traditions and spiritual beliefs, and although they may have similar patterns somehow, their character is original. It’s the same with our local element, and I’m sure with others as well. We’ve been always fascinated by those unknown parts… We are fortunate enough there are still places around here in Romania where people seem to live the same simple life, as hundreds of years ago, in complete harmony with the universe. Of course those places are almost extinct, and that’s why our work can somehow be like a process of preserving them in some ways. The Transilvanian Spirituality is a personal concept that we created to describe somehow our background and inspiration. It’s a complex of practices, beliefs and traditions gathered around these lands over the millenniums.
Especially in black metal music the archetype figures in a band are inherent with the forest, the darkness and the intense vibrations of nature – at least figuratively. First of all: what do you believe about the excessive notification of this image? And do you really believe that man is able to understand and adopt the true occult of nature’s phenomena and energy?
I believe in mystery and in man’s ability to understand some of the universe mysteries. As for nature, some mysteries must remain mysteries meanwhile other just reveal in the front of your eyes if only we have the “right eye” to look. As the Romanian philosopher Lucian Blaga said “I don’t crush the world’s corolla of wanders / And I don’t kill with my mind the mysteries revealed in front of me.”
And last but not least… Do you have anything else to share with your Greek audience before you arrive to our country?
It’s nice to see this finally happening, we always wanted to come and play there, to experience the places and the people. Hope the wait was worth in the end, both for us, and for the audience.