Λίγα εικοσιτετράωρα πριν την επιστροφή των Paradise Lost στην Ελλάδα, ο Aaron Aedy βρήκε το χρόνο να μιλήσει στο Rockin’Athens.gr και τον Χρήστο Ζαρκαδάκη. Ένας ευγενέστατος κύριος πάνω απ’ όλα, είχε πολλά να μας πει για τη μουσική βιομηχανία σήμερα, τη σχέση τους με τη χώρα μας αλλά και τους λόγους που κρύβονται πίσω από την κυκλοφορία ενός αμφιλεγόμενου album όπως το “Host”.
Μερικούς μήνες πριν, κυκλοφόρησε η συλλογή “Tragic Illusion, μία κυκλοφορία που απευθύνεται στους πιο πιστούς οπαδούς του συγκροτήματος. Αν κλείσουμε τα αυτιά μας στις φωνές που λένε ότι τα συγκροτήματα προσπαθούν να “γδύσουν” τους hardcore fans τους, οι περισσότεροι αναρωτιόμαστε εάν αυτές οι κυκλοφορίες βγάζουν ποτέ κάποιο κέρδος για τα συγκροτήματα, αν εξαιρέσουμε κάποια πολύ μεγάλα ονόματα.
Βασικά, όχι! (γέλια) Απλά θέλαμε να βάλουμε όλα αυτά τα κομμάτια σε ένα σημείο, γιατί κάποιοι οπαδοί μας δεν είχαν την ευκαιρία να τα ακούσουν. Περισσότερο αυτό αφορούσε αυτή η προσπάθεια και είναι κάτι που μας άρεσε γιατί κάναμε μία λίγο garage-style ηχογράφηση σε κάποια από αυτά ξανά.
Οπότε, στην ουσία, πρόκειται για ένα μικρό δώρο προς τους οπαδούς σας. Βλέποντας όμως τις τεράστιες αλλαγές στη μουσική βιομηχανία, από το πρώτο album σας, θα τολμούσες να κάνεις μία πρόβλεψη για το πώς θα είναι τα πράγματα σε 10 χρόνια από τώρα; Αν ναι, πόσο διαφορετικά θα έλεγες ή θα ήθελες να είναι;
(Γέλια) Νομίζω ότι τα πράγματα πηγαίνουν εκεί που πρέπει να πάνε. Πριν δέκα χρόνια η μουσική βιομηχανία ήταν ήδη πολύ διαφορετική από ό,τι πριν είκοσι οπότε δε θα τολμούσα να κάνω κάποια πρόβλεψη. Στην πρώτη δεκαετία μας, βγάζαμε χρήματα από το albums και συνήθως οι περιοδείες μας ζημίωναν ενώ τώρα γίνεται ακριβώς το αντίθετο! Τα περισσότερα συγκροτήματα πλέον εστιάζουν στις περιοδείες παρά στα albums. Τα πράγματα αλλάζουν σταδιακά και νομίζω ότι κάποιες από τις ψηφιακές πλατφόρμες πρέπει να αρχίσουν να πληρώνουν τους καλλιτέχνες. Είναι πολύ δύσκολο σήμερα για έναν νέο μουσικό να δώσει την ψυχή του για αυτό που του αρέσει και να κάνει μία επιτυχημένη καριέρα από αυτό. Και το απίστευτο είναι ότι η άμεση διαθεσιμότητα της μουσικής στο internet έχει κάνει αρκετούς να πιστεύουν ότι δεν πρέπει να πληρώνουν για μουσική πια. Είναι αρκετά περίεργη η κατάσταση. Ίσως σε δέκα χρόνια το να πληρώνεις μία συνδρομή και να μπορείς να ακούσεις όση μουσική θες γίνει κατεστημένο αλλά ποιος ξέρει; Μπορεί και να είναι τελείως διαφορετικά τα πράγματα! Αλλά οι καλλιτέχνες είναι πάντα αυτοί που πληρώνονται τελευταίοι!
Σε ό,τι αφορά τους Paradise Lost πάντως έχουμε υπάρξει πολύ τυχεροί γιατί καταφέραμε να παίξουμε μουσική σε πολλά μέρη του κόσμου και το ευχαριστιόμαστε. Για αυτό και ερχόμαστε συνεχώς στην Ελλάδα τα τελευταία 22 χρόνια. Είσαστε το πρώτο μέρος που άκουσα τον κόσμο να τραγουδάει τα solos μας, κάτι που είναι φοβερό όταν το ακούς πρώτη φορά! Το να παίζεις μπροστά σε ένα οποιοδήποτε κοινό που σε αγαπάει τόσο είναι ένα μοναδικό συναίσθημα.
Αυτό θα αφορούσε και η επόμενη ερώτησή μου! Έχετε έναν ιδιαίτερο δεσμό με το Ελληνικό κοινό. Θα έλεγες ότι είναι πιο εύκολο ή πιο δύσκολο να παίζεις μπροστά σε κόσμο που σε έχει ξαναδεί και σε γνωρίζει;
Πάντα προσπαθούμε να παίζουμε καλά. Βάζουμε λίγη παραπάνω πίεση στους εαυτούς μας γιατί θέλουμε να είμαστε καλοί μουσικοί. Αν διασκεδάζουμε σε μία συναυλία αυτό μας αρκεί αλλά εάν και ο κόσμος είναι μαζί μας, τότε δεν υπάρχει κάτι καλύτερο από αυτό. Δεν υπάρχει καμία πίεση, αντιθέτως είμαι πραγματικά ενθουσιασμένος που επιστρέφουμε στην Ελλάδα και πάντα ανυπομονώ για ένα show εδώ. Αν εμείς πετάμε πάνω στη σκηνή, θα πετάξει και το κοινό μαζί μας!Για αυτό και ερχόμαστε συχνά στη χώρα σας!
Έχετε έρθει αρκετές φορές και ο Nick Holmes παραδέχθηκε πρόσφατα ότι είναι κρίμα που δεν περνάτε περισσότερο χρόνο όταν έρχεστε στην Ελλάδα. Υπάρχει κάτι τρελό που να θυμάσαι από τις προηγούμενες επισκέψεις σας;
Η αλήθεια είναι πως όχι! (γέλια) Αλλά πάντα όλες μας επισκέψεις συνοδεύονται από λίγο περισσότερο αλκοόλ και πολύ ωραίο φαγητό! Δεν υπάρχει κάτι τρελό ή περίεργο που έχει συμβεί αλλά πάντα ο κόσμος μας φέρεται πολύ όμορφα όταν είμαστε στη χώρα σας. Αλλά αυτό που είπε ο Nick δεν συμβαίνει μόνο με την Ελλάδα. Έχουμε βρεθεί σε 45 χώρες αλλά έχουμε πραγματικά δει λιγότερες από τις μισές. Αεροδρόμιο, λεωφορείο, ξενοδοχείο, λεωφορείο, συναυλία και όλο αυτό αντίστροφα. Έχω έρθει, ωστόσο, για διακοπές στην Ελλάδα με τη σύζυγό μου πριν λίγα χρόνια και ήταν όλα πολύ όμορφα. Δυστυχώς, όπως είναι οι περιοδείες σήμερα, δεν μπορείς να απολαύσεις καμία χώρα, πρέπει να βρεθείς εκεί για διακοπές.
Εκτός από την Ελλάδα, υπάρχει κάποιο άλλο μέρος που θα ήθελες πολύ να πάτε;
Θα ήθελα να δώσουμε συναυλίες στη Νέα Ζηλανδία, το μέρος είναι πάρα πολύ όμορφο αλλά μάλλον θα έμενα εκεί για διακοπές μετά! Θα ήθελα επίσης κάποια στιγμή να επιστρέψουμε στην Ιαπωνία γιατί δεν έχουμε πάει εκεί τα τελευταία χρόνια επίσης.
Προσωπικά βρίσκομαι στο Ηνωμένο Βασίλειο και παρατηρώ ότι οι metal καλλιτέχνες εδώ, σε αντίθεση με τους Αμερικανούς ομολόγους σας όπως ο Dave Mustaine ή Jon Schaffer, δεν παίρνετε μέρος στη δημόσια συζήτηση, όπως για παράδειγμα ο Morrissey που μίλησε για το θέμα της ανεξαρτησίας της Σκωτίας. Δεδομένου ότι η metal μουσική δεν είναι αυτό που ήταν πριν 40 χρόνια αλλά ανήκει πια σε αυτό που λέμε “pop culture”, θεωρείς ότι πρέπει να ακούγεστε περισσότερο στον δημόσιο λόγο;
Θεωρώ ότι αναλαμβάνεις μία ευθύνη όταν βρίσκεσαι σε ένα συγκρότημα. Σου δίνει μία πλατφόρμα από την οποία μπορείς να εκφραστείς αλλά μπορείς και εύκολα να την καταχραστείς. Δεν είναι ζήτημα όμως του να είσαι σε συγκρότημα, το να θες να ακουστεί η άποψή σου. Αν έχεις μία εμπεριστατωμένη άποψη για ένα ζήτημα, δεν έχει σημασία αν είσαι άνεργος, μουσικός ή οδηγός λεωφορείου. Πρέπει να σου δοθεί η ευκαιρία να μιλήσεις. Προσωπικά, είμαι σε συγκρότημα γιατί θέλω να είμαι μουσικός και όχι πολιτικός. Ξέρω ότι ο Dave Mustaine, για παράδειγμα, εκφράζει τις απόψεις του αλλά αν έχεις μία άποψη, όποιος και αν είσαι, γιατί να μην μιλήσεις;
Ας πάμε σε ένα άλλο σημαντικό θέμα, οι Paradise Lost θα κυκλοφορήσουν σύντομα ένα νέο album. Έχουν ολοκληρωθεί οι ηχογραφήσεις;
Όχι ακόμη. Οι συναυλίες στο καλοκαίρι και αυτές του Σεπτεμβρίου αλλά και οι άλλες ενασχολήσεις του Greg, έχουν αλλάξει κάπως τα πράγματα. Μόλις τελειώσουμε με τις συναυλίες του Σεπτεμβρίου όμως επιστρέφουμε και οι ηχογραφήσεις θα γίνουν μέσα στον Νοέμβριο. Θα είναι φοβερό album όμως, ξέρεις ότι πρέπει να λέω τέτοια πράγματα (γέλια) ! Η αλήθεια είναι ότι ανυπομονώ και ότι είμαστε σε καλό δρόμο.
Πόσος χώρος υπάρχει πια για πειραματισμούς; Τι διαφορετικό ή ίδιο να περιμένουμε;
Ο Nick έχει κάνει κάποιες αλλαγές, όπως το γεγονός ότι τραγουδάει με λίγα περισσότερα γρέζια στη φωνή του, όπως έκανε όταν ήταν 17 χρονών. Θα είναι όμως ένα Paradise Lost album. Απλά είναι δύσκολο να στο περιγράψω γιατί ακόμη όλα είναι υπό επεξεργασία, αν καταλαβαίνεις τι εννοώ.
Δε θα σε κουράσω άλλο Aaron, θα σου κάνω όμως μία ερώτηση που θέλω να μου απαντήσεις με ναι ή όχι. Λέω ναι ή όχι γιατί έχεις σιχαθεί να σε ρωτάνε, σίγουρα, όλα αυτά τα χρόνια το ίδιο πράγμα. Μετανιώνεις ή όχι για τη “synth” περίοδό σας;
Όχι, σε καμία περίπτωση και θα εξηγήσω τι εννοώ. Μετά την μακρά περιοδεία του “Draconian Times” θέλαμε κάτι διαφορετικό που θα μας κρατούσε σε μία φρεσκάδα ως συγκρότημα. Μερικές φορές πρέπει να βάλεις στον εαυτό σου μία πρόκληση που θα σε οδηγήσει μακριά από αυτό που είσαι, για να καταλάβεις πόσο το αγαπάς. Αν είχαμε κάνει ένα ακόμη “Draconian Times” αμέσως μετά, θα είχαμε διαλυθεί. Δεν θέλουμε να κάνουμε albums απλά επειδή είναι δημοφιλή. Έπρεπε να κάνουμε το “Host” τότε, διαφορετικά ίσως και να μην μιλούσαμε αυτή τη στιγμή. Ήταν κάπως περίεργο βέβαια ως διαδικασία ηχογράφησης, γιατί είχαμε δύο κιθαρίστες και δεν άκουγες πολλές κιθάρες στο album. Χρειάστηκε όμως να παίξω αρκετά με effects και ήταν κάτι διαφορετικό για μένα. Βασικά, ακούγοντας το “Host” τώρα νομίζω ότι είναι αρκετά σκοτεινό και αρκετός κόσμος τώρα μας λέει, μετά από δέκα χρόνια, ότι, ξέρετε, μας αρέσει τελικά! Το αστείο είναι ότι ο κόσμος τότε κατηγόρησε την EMI για το “Host” και για το ότι κουρευτήκαμε για παράδειγμα! Ήταν δικές μας αποφάσεις όμως και όταν τους το δώσαμε, τους φάνηκε περίεργο και μπορώ να σου πω ότι εξεπλάγησαν από αυτό. Δεν μετανιώνω για τίποτα όμως και δε θα ήμασταν τόσο χαρούμενοι για το ποιοι είμαστε σήμερα χωρίς το “Host”.
———————————————————————————————————————————————————————-
A few months ago the “Tragic Illusion” compilation came out which is obviously something for the hardcore fans to enjoy. Although there are some who say that bands try to exploit their most loyal fans, most people agree on the same question; whether these releases are ever profitable, with the way things are in nowadays music industry. Are they, except for some huge names like Maiden or Metallica?
No, not really! Usually not! The main thing behind was, just put all the extra tracks in the same place because some people have missed out on them. It was more about putting them alltogether and it was fun for us as we did some garage-style rerecord on a couple of old songs.
So, this is really a gift for the fans! Having seen massive changes in the music industry, since the first Paradise Lost formation, would you dare to make a prediction on how things will be in 10 years from now? If yes, how different would you want things to be?
Haha! I think it’s all start moving to the direction things need to go. I mean 10 years ago the music industry was completely different to how it was to the 10 years previous to that so I couldn’t predict. In the first decade of our existence we used to make money from selling albums and we would lose money doing touring and it’s now the completely opposite way round! You now look more at touring than the albums. It’s changing slowly and I think that some of the mobile modules have to actually start paying money to the artists. I find that many of the young musicians are finding hard to do music full time. It’s very difficult to do nowadays, put all your heart into it and follow it as a career. The amazing thing is the amount of instant availability online that has made a lot of people believe that they don’t have to pay for music anymore. It’s a bit of a weird situation. Maybe ten years from now music will be sold only through paid subscriptions and musicians will get a fare share but who knows? It might be completely different! But the artists are the last ones to be paid any money from what goes into the music industry really; Everybody else gets paid first! As for Paradise Lost, we’re very fortunate to be aple to play music to so many places and enjoy it. You cannot beat the feeling of playing in front of an audience, it’s my favorite thing, the way the audience makes you feel. I mean, that’s why we’ ve coming to Greece so often for the past 22 years! The Greek fans are amazing and it’s the first country that I heard people singing the solos (hahah) and it’s amazing when you hear it! Performing in front of these crowds is something amazing!
Paradise Lost obviously have a special bond with the Greek audience. Would you say that it’s easier to express yourself on stage in front of an audience that you’ve seen in the past or is it more difficult as expectations will be higher?
We always want to play well. But we always put more pressure on ourselves because we want to be good musicians! I mean, if I enjoy the concert that’s enough and if the audience enjoys it with me, that’s unbeatable. I wouldn’t say there’s any pressure to it, on the contrary, I look forward to it, I am genuinly excited that we have two Greek shows coming up. If we’re on fire, the audience is gonna be on fire! That’s why we keep coming back, it’s fantastic, really!
You’ve been in Greece many times and Nick Holmes recently admitted that it’s a pity you guys don’t get to stay a lot in the country with the way touring schedules are nowadays. Can you recollect anything crazy happening during your previous visits to our country?
Haha! No, not really! There’s obviously a bit of drinking and a lot of great food but no actually! We get treated so nice when we come to Greece, there’s nothing crazy but it’s so nice. But, you know, we’ve been to over 45 countries and we’ve probably seen only half of them. You see the airport, the shuttle for the hotel, the shuttle for the venue and then all of that in reverse so you don’t get to see much. But I’ve done some sightseeing in Greece, waking up early in the morning because I studied ancient Greek history at school. My wife and I got to spend our holidays here a couple of years ago and it was really nice. But you can’t enjoy a country nowadays when touring, you have to actually go on holiday there.
Apart from Greece, is there anywhere else that you really want to go?
I’ve never been to New Zealand, I’d love to go there and I would definetely stay there for holiday! The scenerey looks magnificent really! But I’d love to play in Japan because we haven’t been here for a lot of years.
I’ve moved to the UK quite recently and one thing that I’ve noticed is that British metal artists usually don’t take part in public discussion that concerns serious matters the way Americans, like Dave Mustaine or Jon Schaffer do. Given the fact that metal is not something out of the ordinary, like it used to be 40 years ago, do you think that metal artists should make their opinions heard?
There’s a certain responsibility when you’re part of a band and it gives you a platform, that it’s easy to abuse. I don’t think people should stop talking. If someone is a person, even if they’re in band or not, why shouldn’t they speak? I’m in a band to play music and not to be a politician because that’s what we do. If somebody has a strong opinion, even if you’ve got no job or you are a bus driver, they should be able to make themselves heard. For example, I know Dave Mustain likes to express himself but if you’ve got a strong opinion on something, why not make yourself heard?
Soon, Paradise Lost will be releasing their new album. Are you through with the recording sessions right now?
No, we’re still writing. The concerts we’ve got now, the festivals in the summer and Greg’s buing busy with other things, have made this a bit unsettling. But as soon as we’re through with the concerts in September, then we’re gonna hit the studio. There’s definetely gonna be a bit of recording in November. The album is gonna be great, you know I’m supposed to say that haha! No, kidding aside, it’s really good! I’m looking forward to it.
How much room is there for any experimentations after all these years? What new and old elements should the fans of Paradise Lost expect this time?
Nick’s doing some things differently, singing a bit gruffer this time, although it’s not like when he was 17 and hard to settle down to writing when busy this year. That’s added a nice dynamic to it to the minute. It’s definetely gonna be a Paradise Lost album but it’s a bit hard to describe when it’s still in the mix, if you know what I mean.
Just a yes or no question to finish this interview Aaron. And I say yes or no because you’ve obviously sick and tired of hearing this one, do you or do you not regret Paradise Lost’s “synth” era?
No. But I will fortify what I’m saying here. After all the touring with the “Draconian Times” album we needed to do something different, to keep it fresh for ourselves. Sometimes, you need to throw at yourself a massive curveball to come back to what we love. If we had done another “Draconian Times” album after “Draconian Times” we would have probably split up. We don’t want to make albums because they’re popular. We needed to do all the synth stuff back then and I don’t think we would be here talking without it. It was a weird recording because we had two guitarists and there were not many guitar parts. But I got to play with a lot of effects, something which I really enjoyed it. It’s actually doomier although there’s mainly keyboards and, now after 10 years, people come to us and say that they actually enjoyed the “Host” album. People now, in retropsect, quite like it. The weird thing is that people blamed EMI for the “Host” album but when we gave them the album they were quite surprised! I wouldn’t change a thing because I’m so happy today with Paradise Lost and things have been better than ever.. We wouldn’t have come to where we are today without “Host” so I don’t regret it.